Cum vom ajunge să avem soți și soții A.I.? Cum devenim dependenți de digital?
Ce legătură există între creativitate și plictiseală? Ce impact are mediul online pentru emoțiile noastre?
Pe scurt, cum putem face ordine în aparentul “haos” generat de explozia atâtor tehnologii ajunse la maturitate, aproape simultan?
Sunt întrebări pentru ale căror răspunsuri, antropoloaga digitală Rahaf Harfoush ne-a instruit cu iscusință academică, într-o sesiune de leadership atipică.
▶️ Primele 90 se secunde din materialul video sunt relevante -> vedeți AICI
👉🏻 Rahaf Harfoush este strateg, antropolog digital și autor de bestsellere New York Times.
E consultant ONU în problema impactului Inteligenței Artificiale (A.I.) și face parte din comisia formată de președintele francez Emanuel Macron pentru a studia efectele A.I. asupra democrației.
A fost membră a echipei de campanie online a lui Barack Obama – o experiență despre care a și scris o carte.
Profilul său complet, aici.
Oferind numeroase exemple de companii și branduri care se bazează pe gamificarea intimității (vezi aici ce înseamnă gamification) și pe potențialul relațiilor om/robot, Rahaf a ghidat audiența IQ DIGITAL Summit Craiova printr-un labirint de informații valoroase, prezentate într-un stil dinamic.
Cum NE îndrăgostim de tehnologie, la propriu
În absența unor relații semnificative, a spus, printre multe altele, Harfoush, ne îndrăgostim și ne atașăm de chatboți sau de creaturi virtuale, precum cele dezvoltate de Replika.
Aici, întreaga poveste: despre cum Replika a frânt inimile utilizatorilor săi sub presiunea GDPR.
Dar suntem atenți la relațiile pe care le dezvoltăm cu tehnologia din jurul nostru?
Răspunsul, pe scurt, e că nu.
Un exemplu: studiile efectuate în rândul utilizatorilor de aspiratoare ROOMBA arată că acestea sunt atât de firesc integrate în casele pe care le curăță încât sunt considerate membri ai familiei.
Dotând tehnologia cu abilități care să-i permită înțelegerea, interpretarea și formularea de răspunsuri, uneori chiar empatia față de om, facilităm un proces de transfer emoțional pe care psihologii îl consideră îndreptățit.
💡 Despre antropomorfism și teoria triarhică a iubirii cu Inteligența Artificială se va vorbi mult în anii care urmează. Detalii aici, într-un recent articol Forbes.
Ce legătură există între LEADERSHIP ȘI IDILA CU TEHNOLOGIA?
Trăim într-o epocă a schimbărilor dramatice – impactul cultural al acestor schimbări se manifestă în cea mai adâncă țesătură a societății noastre.
Pentru a înțelege mai bine ceea ce ni se întâmplă, ajută să fim atenți la aspecte care poate par frivole.
Dar cum se traduce reziliența în fața crizei? Sau a schimbării? Prin conceptul de ANTI-FRAGILITATE:
Ce fac liderii anti-fragili când trebuie să depășească perioade de extremă volatilitate sau incertitudine?
Eseistul și economistul Nassim Nicholas Taleb ( ”Lebăda neagră” și ”Antifragil”) dezvoltă ideea că, așa cum organismul uman are de câștigat de pe urma stresului la care este supus ocazional, tot astfel majoritatea lucrurilor au beneficii de pe urma dezordinii și haosului.
Aducând numeroase exemple în scrierile sale, Taleb susține că improbabilul, imprevizibilul și nesiguranța nu sunt atât de dăunătoare pe cât se crede, ci se dovedesc chiar utile, dezirabile și necesare – pentru ca îmbunătățesc și întăresc orice sistem, organic sau anorganic.
💡Despre antifragilitate a vorbit și speakerul român Cosmin Alexandru la IQ DIGITAL Summit CLUJ. Vezi aici prezentarea lui.
Dar cum devii lider antifragil? La ce trebuie să fii atent?
Liderii antifragili vs. liniștea necesară creativității
Trăim într-o cultură în care suntem în permanență întrerupți. Atenția noastră este distrasă de notificări. Dar creativitate înseamnă să nu fim stimulați în niciun fel. Creativitatea se alimentează cu plictiseală.
Rahaf Harfoush, pe scena IQ Digital Summit Craiova
Tehnologia ne-a permis accesul facil la comunicare, dar comunicarea constantă se dovedește a fi un factor nociv, un inhibitor al inovării, al creativității.
🫣 NOT SO FUN FACTS:
- În medie, zilnic, un adult are aproximativ 60.000 de gânduri, dintre care 75% sunt negative și 95% sunt repetitive;
- Luăm cam 35.000 de decizii relativ conștiente, iar capacitatea de procesare a creierului este de 120 bits per secundă.
- Un adult primește în jur de 80 de notificări (apps), iar un adolescent chiar și 240 de notificări pe zi.
- Reluarea procesului cognitiv post-”distraction” durează cca. 23 minute.
- Unele studii spun că la serviciu suntem întrerupți de 50-60 de ori: 80% dintre aceste întreruperi sunt inutile.
- Scăderea productivității, cauzată de întreruperi, costă cam €58 miliarde/an la nivel global.
Cultura pe care o încurajăm acum este fii inovator dar fii și prompt în a răspunde la orice ajunge la tine – email-uri, mesaje, notificări, call-uri, întreruperi, etc.
Rahaf Harfoush, pe scena IQ Digital Summit Craiova
Multe dintre instrumentele pe care le folosim stimulează dependența de dopamină, în loc să ne ajute să devenim reflexivi, să analizăm intenționat, să aplicăm informațiile și cunoașterea de care dispunem – spune Harfoush.
Ea explică conexiunea dintre acest bombardament informațional și consumul fizic pe care îl generează, definind astfel ”contagierea emoțională digitală”, o teorie care susține faptul că oamenii sunt afectați emoțional și metabolic de întreg conținutul online pe care îl consumă.
Soluția? Selectează atent conținutul la care te expui – chiar dacă teama de plictiseală este o “fobie” care afectează serios întreaga umanitate:
🍸 Dacă ai curiozitatea despre cum să îți înțelegi, gestionezi și “manipulezi” fericirea la job și în viața personală – cu David JP Phillips, autor “High on Life”, urmărește prezentarea de aici - este cea mai bine cotată de publicul de la IQ Digital Summit Craiova. Prezentarea lui Rahaf Harfoush a fost votată pe locul 2 în preferințele publicului.
Deep knowledge vs. Chat GPT
Un alt trend la care va trebui să fim atenți, consideră Rahaf Harfoush, este lupta dintre cunoașterea autentică cu mixul dintre informație reală cu conținutul automatizat, obținut din surse aleatorii.
Rahaf arată cum modelele de automatizare a conținutului – scris, audio, video, vizual – nu doar vulnerabilizează întreg conceptul de creație unică și creator ci și capacitatea noastră de a gândi, evalua, expertiza, concluziona.
Cum conturează noile rețele sociale, precum Tik Tok, Minecraft sau Fortnite, universul informațiilor la nivel global?
Democratizarea conținutului s-a transformat profund în momentul în care a depășit granițele comunităților afine (înrudite, cu afinități comune).
Facebook, Instagram, LinkedIn se bazau pe un grup proxim, pe când noile rețele te expun la conversații situate mult dincolo de universul tău personal și profesional obișnuit.
Un lider antifragil trebuie să asculte atent ce se discută în aceste rețele, pentru a fi pregătit, pentru a înțelege viitoare tendințe sau pentru a anticipa manifestări cu un potențial impact global.
De exemplu, “marea demisie” / ”the silent resignation” – era deja un subiect în trend cu 8 luni înainte de a fi analizat serios într-un articol din presa mainstream.
Tehnologia e duală: va produce bine, dar și rău.
Alături de recompense și beneficii, vom avea parte și de riscuri. Liderii antifragili se concentrează pe riscuri – pentru că știu cât îi poate costa să fie nepregătiți.
Rahaf a încheiat prezentarea cu un gând care poate fi, foarte ușor, interpretat ca o temă pentru acasă:
Într-o lume a schimbării permanente, învățăceii (learners) vor moșteni pământul, în timp ce învățații (learned) se vor regăsi perfect pregătiți pentru o lume care nu va mai exista.
Eric Hoffer
Citatul din Eric Hoffer propune o paradigmă a felului în care trebuie să tratăm viitorul.
Mindsetul trebuie să fie unul guvernat de curiozitate, de dorința de a fi mereu într-o aventură de descoperire, de deschiderea de a învăța constant ceva nou.
Flexibilitatea, adaptabilitatea, atenția la emoțiile care ne ghidează, rezistența la critica neconstructivă la care ne poate expune universul online – sunt doar câteva dintre aspectele la care liderii antifragili trebuie să fie atenți.
Q&A CU SMARANDA HEROIU – UPGRADE 100
Un alt segment relevant a fost reprezentat de sesiunea de întrebări din public – preluate și adresate de Smaranda Heroiu, director executiv Upgrade 100.
Printre ideile “de notat” din Q&A, Rahaf Harfoush a pus accentul pe importanța gestionării emoțiilor.
⚠️ IMPORTANT! Materialul video în format integral va fi disponibil online pentru scurt timp: dacă ești interesat/ă, nu amâna vizionarea.
▶️ PREZENTAREA INTEGRALĂ ESTE AICI:
⏩️ 01:59 / Ce este antropologia digitală?
⏩️ 03:04 / Îndrăgostirea de un A.I.
⏩️ 07:10 / Tehnologia schimbă oamenii
⏩️ 08:09 / Ce înseamnă “disruption”?
⏩️ 09:03 / Anti-fragilitatea
⏩️ 11:27 / Creativitatea în lumea neatenției
⏩️ 17:50 / Creativitatea automatizată
⏩️ 19:34 / Ce presupune “deep knowledge”
⏩️ 23:53 / Cum să construim perspective multiple
⏩️ 29:16 / Idei care schimbă lumea. Noile rețele sociale: TikTok. Fortnite. Minecraft
⏩️ 36:36 / Tehnologie intruzivă. Granițele intimității
⏩️ 43:08 / Dualitatea tehnologiei. Bine vs Rău
⏩️ 46:13 / Sesiune Q&A cu Smaranda Heroiu
⏩️ 46:23 / Ce schimbă A.I.-ul?
⏩️ 49:21 / Cum să fii arhitectul experienței tale online
⏩️ 51:46 / Online, între FOMO și JOMO
>>> Comunitatea Whatsapp: AICI
>>> Abonare la Canalul YOUTUBE: AICI
CE ESTE IQ DIGITAL?
IQ DIGITAL e un concept gândit de echipa Upgrade 100 alături de George – inovație BCR.
- Proiectul educațional hybrid media cuprinde evenimente, podcasts, newslettere, online publishing, video short & long form – și e difuzat online, dar și la radio și TV, cu scopul de a sprijini procesele de digitalizare cu care se confruntă sectorul IMM, administrația publică șicomunitățile locale din România.
| VODAFONE România s-a alăturat proiectului ca technology partner.
| Secțiunea DIGITALINATION e dezvoltată și cu ajutorul Institutului ASPEN România.