Un concept UPGRADE 100 powered by George. Primul banking inteligent.

Un business disruptiv are nevoie, în 2024, nu doar de un produs bun, ci și de o poveste spusă corect, de un „antreprenor obsedat”, de o promovare curajoasă și de focus pe venituri, nu pe cheltuieli. 

Dar asta nu e tot!

Antreprenorul Ilie Pană a vorbit pe scena IQ Digital Summit de la Craiova despre ingredientele succesului său.

Primul ingredient a fost cât se poate de clar încă de la începutul prezentării – când publicul a fost surprins să vadă o intrare spectaculoasă în scenă, cu elemente de… film de dragoste.

🎬 Puteți vedea despre ce e vorba din prezentarea integrală, disponibilă la finalul acestui articol și pe canalul YouTube Upgrade 100.

Iată, mai jos, câteva idei principale:

Ilie PANĂ pe scena IQ DIGITAL Summit Craiova | Imagini de Mihnea Ratte și  Cosmin Kleiner

Ilie Pană e antreprenorul craiovean responsabil pentru nașterea, ascensiunea și succesul a două branduri revoluționare în peisajul de business românesc: Laboratorul de Șosete – proiect dezvoltat alături de soția lui, Silvana Pană, și Farmacia de Detergent – dezvoltat împreună cu doi antreprenori care formează o familie, Ramona și Laurențiu Ungureanu. 

📖 Povestea lui poate fi citită, pe larg, aici.

🎬 AFTERMOVIE: Cum a fost IQ DIGITAL Summit CRAIOVA? VEZI AICI

Având în vedere că a început antreprenoriatul la 19 ani, Ilie a fost omul potrivit pentru a vorbi pe scena IQ DIGITAL Summit Craiovaun concept Upgrade 100 x George – BCR, partener tech: Vodafone – despre secretele unui business de nișă cu potențial nelimitat.

Ideea lui de business are mai multe elemente interesante: proiectele în care e implicat combină producția cu e-commerce (abordare care “scurtcircuitează” lanțul tradițional de distribuție), brandingul curajos și promovarea neconvențională în social media.

Toate aceste elemente, și nu numai, i-au adus faima și deci succesul pe plan financiar.

Energicul antreprenor nu pare deloc interesat să se oprească aici, însă: el a anunțat, în premieră la IQ DIGITAL, că e în faze avansate cu lansarea altor două proiecte:

— E vorba despre o platformă digitală B2B pentru managementul operațiunilor companiilor și despre un proiect B2C care vine dintr-o pasiune mai veche: dragostea pentru animale. 

În curând, după cum ne-a povestit Ilie, alături de “Laboratorul de Șosete” și “Fabrica de Detergent” va apărea un nou brand: “Super Blană!

Datorită prezentării pe care Ilie Pană a susținut-o pe scena Teatrului Național “Marin Sorescu, publicul a înțeles mai bine cum poate o idee de afacere să prindă viață și cum poți schimba regulile jocului cu un mix de “ingrediente” deloc secrete.

„Nu știam nimic despre producție, despre textile, și totuși m-am aruncat în poveste cu ajutorul fondurilor europene. Dacă știam ce presupune, poate nu mă apucam. Trebuie să fii obsedat ca să fii antreprenor. Cred că un secret e să vezi business-ul ca pe o pasiune, ca pe un hobby: ca și cum ai merge la pescuit!”

Antreprenorul craiovean spune că a învățat încontinuu după momentul lansării celor două afaceri. În 2023, ele au totalizat un volum de vânzări de peste 6 milioane de euro.

Teorie, dar, mai ales, multă practică. 

Vă invităm să vedeți aici prezentarea integrală a lui Ilie Păun. Iată mai jos câteva idei (care să vă facă poftă să dați play). N-am găsit altă rimă 😉

Așa cum a explicat și Ilie, aceasta e metoda prin care Farmacia de Detergenți și Laboratorul de Șosete au servit peste 300.000 de clienți în ultimii patru ani.

„Povestea oricărei afaceri trebuie să înceapă de la ideea de a aduce valoare în lume. Nimeni nu cumpără produse care nu ajută la nimic. Orice afacere are impact social. Nimeni nu dă 50 de lei dacă simte că acel produs nu face acești bani. De aceea e important să te gândești dacă și pe cine ajuți”  

Ilie Pană, antreprenor

Așa cum a demonstrat și pe scena din Craiova, Ilie este un expert în arta promovării în social media

O face cu umor, cu deschidere totală și fără să se ia în serios pe sine, ci doar motivele pentru care o face. Iar aici – așa cum a explicat el – este cheia. 

“Promovarea nu înseamnă doar o simplă poză cu produsul. Spune o poveste cu un video. Personificarea afacerii și transformarea ei într-o entitate ce poate fi percepută ca fiind umană este ceva ce poate funcționa. Iar pentru asta este nevoie de video.

Promovarea este importantă inclusiv pentru că, la început, business-ul nu există pe radarele potențialilor clienți.

Iar antreprenorul craiovean – devenit între timp și vedetă în social media – e fascinat de ideea de social media, o șansă pe care nu a avut-o nimeni până la generația actuală:

În egală măsură ca importanță este și ideea de a avea încredere că oamenii sunt cei ce vor contribui decisiv la transformarea visului tău de business în realitate. Iar oamenii, spune Ilie, merită să primească – și apreciază în mod special – mai mult decât au plătit.

Dacă cineva îți dă 100 de lei pe produsul tău, produsul trebuie să fie perceput ca având o valoare de 150 de lei. Omul simte că primește mai mult și e pe plus cu 50 de lei. Este o metodă magică, cu un efect important: oamenii vor vorbi despre ce au primit.

Însă aici apare și un prim sfat despre lucruri pe care să nu le faci în business: să nu încerci să păcălești clienții și publicul. Ilie atrage atenția asupra faptului că nu vei reuși. Sau, oricum, nu la nesfârșit.

Asta pentru că, spune antreprenorul, “haterii” au uneori dreptate:

Deși acest pas este de regulă privit ca fiind unul tehnic, fără prea multe metafore, Ilie Pană a explicat modul în care construirea brandului are și o componentă aproape sentimentală. 

CITAT

„Un brand nu este un desen, ci o relație. Oamenii cumpără pentru că au încredere.”

Ilie aseamănă dezvoltarea acestei relații cu momentul în care ai achiziționa active imobiliare. În acest fel, te pui în postura de a ocupa un loc în zona în care ai cumpărat. 

În această logică vine și pasul despre care Ilie a explicat, în prezentarea lui, că poate fi luat ad litteram, dar nu transformat într-o metodă de a “abuza” pușculița business-ului. 

⚖️ El explică cum ar trebui să își calculeze un antreprenor luptele pe care le duce cu afacerea lui și felul în care totul se reduce, de fapt, la timp.

De asemenea, ca antreprenor este important să te concentrezi pe problemele bune. Ce înseamnă asta? Aflați din prezentare.

Acest pas se referă la tendința unor antreprenori de a încerca să vândă ori să producă o gamă prea diversificată, prea devreme.

Reminder: Amazon.com a început doar cu cărți.

Noi am reușit foarte multe cu această simplitate. Laboratorul de Șosete vinde doar cutiuțe cu șosete tocmai pentru a avea o anumită standardizare. La Farmacia de Detergent, la fel, pe site sunt doar câteva produse, și cu acelea am servit sute de mii de oameni. Simplitatea aduce eficiență.” 

Ilie Pană, antreprenor

Îmbunătățirile mici și dese, cheia marilor succese. 

Nu, n-a spus asta Ilie, dar cam așa s-ar traduce viziunea lui legată de îmbunătățirile de 1% pe care trebuie să se axeze un antreprenor.

Nu e nevoie mereu de revoluții: marile schimbări se pot face gradual, treptat, dar cu atenție pe un “detaliu”: să se întâmple.

#FUN FACT. Ce legătură e între pariurile sportive și îmbunătățirea proceselor dintr-un business?

Cheia e să faci față problemelor, a mai explicat Ilie Pană

Lucrurile trebuie să meargă înainte, dar, în timp ce stingi focuri, e important să dezvolți metode de organizare care să funcționeze. 

Ilie recomandă biografia lui Henry Ford – care i se pare „extraterestru” – și spune, din experiența proprie, că foarte importante în viața unui business sunt testele de îmbunătățire. 

Adică efortul constant de a înțelege cum ceva ce merge ok poate merge mai bine și mai bine.

“Protocoalele reduc riscul de frustrări și aduc claritate. Claritatea te ajută să fii liniștit și, în general, ne oferă nouă, oamenilor, fericire”, spune antreprenorul craiovean. 

Îți poți imagina acest test gândindu-te la metoda mult utilizată de primari atunci când inaugurează un pod și își demonstrează încrederea în lucrare dând interviurile chiar de sub pod.

Cam așa funcționează și în business momentul în care „rezistența structurii” e testată, lăsând toate procesele pe mâna angajaților și a oamenilor de încredere din companie sau fabrică.

Iar dacă treaba nu merge fără tine și aportul tău, înseamnă că lucrurile nu sunt bine puse la punct.

🎙️*Publicul care ne-a fost alături la Craiova a avut multe întrebări.

  • Agenda fiind intensă, nu am avut timp să i le adresăm pe scenă, dar, așa cum am promis, vom realiza o ediție specială a emisiunii Upgrade 100 Live la Radio Guerrilla, în care Ilie va răspunde tuturor curiozităților din public.

⏩️ 00:50 / DIN DRAGOSTE… PENTRU BUSINESS

⏩️ 05:45 / METODA “DE LA ZERO, LA RACHETĂ”

⏩️ 08:35 / Pasul 1: CARE E SCOPUL AFACERII TALE?

⏩️ 11:05 / Pasul 2: ANUNȚĂ LUMEA CĂ EXIȘTI

⏩️ 15:05 / Pasul 3: NU ÎNCERCA SĂ PĂCĂLEȘTI

⏩️ 18:30 / Pasul 4: FĂ UN BRAND, NU UN LOGO

⏩️ 20:40 / Pasul 5: FOCUS PE VENITURI, NU PE COSTURI

⏩️ 22:20 / Pasul 6: NU TE COMPLICA

⏩️ 26:15 / Pasul 7: FĂ CONSTANT ÎMBUNĂTĂȚIRI MICI

⏩️ 29:17 / Pasul 8: NU TE TEME DE PROCEDURI

⏩️ 30:20 / TESTUL FINAL: PLEACĂ DIN FIRMĂ!

⏩️ 32:50 / ILIE PANĂ: “URMEAZĂ UN STARTUP TECH!”

>>> Newsletter: ABONARE, AICI 

>>> Comunitatea Whatsapp: AICI 

>>> Abonare la Canalul YOUTUBE: AICI

IQ DIGITAL e un concept gândit de echipa Upgrade 100 alături de George – inovație BCR.

  • Proiectul educațional hybrid media cuprinde evenimente, podcasts, newslettere, online publishing, video short & long form – și e difuzat online, dar și la radio și TV, cu scopul de a sprijini procesele de digitalizare cu care se confruntă sectorul IMM, administrația publică și comunitățile locale din România. 

| VODAFONE România s-a alăturat proiectului ca technology partner.

| Secțiunea DIGITALINATION e dezvoltată și cu ajutorul Institutului ASPEN România.

Radu Hanganut

Jurnalist @Euronews România
Realizator și Prezentator al rubricii #TheCube

View all posts