Începând de azi, 15 februarie, până în 30 iunie, pot fi depuse proiecte pentru cele 347, 5 milioane de euro, puse la bătaie prin PNRR pentru digitalizarea IMM-urilor non-IT din România.
Lansăm cu acest prilej un nou format complex hybrid media: IQ DIGITAL Update – unde am invitat oficialități ale statului și câteva cunoscute startup-uri tech, la care am adăugat expertiza unor playeri consacrați, precum BCR și MICROSOFT.
Iată, într-un video care nu durează nici 4 minute, despre ce e vorba în cele cca. 2 ore de program intens pe care vi le-am pregătit:
IQ DIGITAL Update este așadar un nou format educativ realizat de Upgrade 100 în parteneriat cu George pentru Afaceri | BCR, care completează seria de formate deja existentă: Summit (Iași, Brașov și, în curând, Timișoara), Know How Battles, Newsletter și alte materiale publicate aici, pe IQDigital.ro, și în platformele social media.
BINE DE ȘTIUT ȘI DE REȚINUT
Înainte de a „deschide” ghidul nostru practic, iată câteva repere demne de reținut din acest program de digitalizare:
Valoarea finanțării nerambursabile care poate fi accesată per proiect/ aplicant este de la minimum 20.000 de euro, până la:
— 30.000 de euro pentru microîntreprinderi (până la 9 angajați, inclusiv)
— 50.000 de euro pentru întreprinderi mici (până la 49 de angajați, inclusiv)
— 100.000 euro pentru întreprinderi mijlocii (până la 249 de angajați, inclusiv)
De asemenea, contribuția minimă a solicitantului este de 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului, iar termenul limită de depunere a proiectelor este 30 iunie 2023.
INTRO | Ce înseamnă, de fapt, IMM în România? Doar 40.000 de firme au trecut pragul de 10 ani!
>>> PLAY DIRECT acest capitol
Din cele 830.000 de companii care au depus bilanț la sfârșitul lui 2021 în România, circa 200.000 nu au avut activitate – a explicat în IQ DIGITAL Update, Silviu Cernat, Chief Financial Officer al platformei de business intelligence TERMENE.ro
Din totalul de companii real funcționale, doar cca. 57.000 non IT se încadrează la categoria IMM (cu venituri între 2 și 50 de milioane de euro), având un total de 1,5 milioane de angajați.
CAPITOLUL I: DEBATE Studio | Lideri din banking, tehnologie și reprezentanți ai Guvernului, despre digitalizarea IMM-urilor
>>> PLAY DIRECT acest capitol
Invitații acestui prim moment moderat de Smaranda Heroiu, Director Executiv Upgrade 100, sunt doi reprezentanți ai mediului de business alături de doi membri relevanți din Guvernul României:
Sergiu Manea, CEO BCR și Bogdan Putinică, CEO Microsoft România, una dintre cele mai importante companii din Big Tech; Marcel Boloș, Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, precum și Sebastian Burduja, Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Sergiu Manea e de părere că antreprenorii trebuie să se axeze doar pe activitatea de bază (o frizerie, un atelier de mobilă – spre exemplu) și să folosească tehnologia pentru a se degreva de activitățile necesare în cadrul business-ului, dar care nu ajută în mod direct afacerea să scaleze – contabilitate, project management, curățenie etc.
Bogdan Putinică, în pielea antreprenorului, ar stabili mai întâi ce nu știe.
„Suntem ultimii din Europa – la jumătatea din media europeană. Nu știm foarte multe despre digitalizare. Aș căuta un expert care să-mi spună cum poate tehnologia să îmi ajute afacerea.”
Bogdan Putinică, General Manager Microsoft România
Statistic, în țările mai dezvoltate, tehnologia poate dubla eficiența și crește de patru ori reziliența economică.
În acest panel, ministrul Marcel Boloș a anunțat în exclusivitate că este pregătită și strategia pentru marea digitalizare. Adică cea a serviciilor statului.
Sunt bucuros să spun poate chiar ÎN PREMIERĂ că avem pregătită și MAREA DIGITALIZARE unde cred cu prisosință că, de asemenea, vom aduce în piață o serie de proiecte necesare pentru IMM-uri.
Marcel Boloș, Ministrul MIPE
Sergiu Manea, șeful BCR – care are 100.000 de clienți micro sau IMM – e de părere că eligibile sunt companiile care sunt sănătoase financiar (din perspectiva lichidității, solvabilității, fluxului de numerar) și au capacitatea de a crea impact și de a duce un proiect la capăt.
Că ne place sau nu, e direcția în care mergem: lumea este digitală. Efortul pe care-l avem de făcut are două elemente esențiale în definirea eligibilității. #1 este vorba de eligibilitatea antreprenorului de a putea duce un proiect la capăt. Cel de-al #2-lea element al eligibilității e despre educația digitală și de adaptarea unei afaceri la condițiile pe care le impun clienții. Orice afacere există pentru clienți.
Sergiu Manea, CEO BCR
Putinică spune că ar fi ideal ca antreprenorul să aibă un IT-ist în firmă. O posibilitate ar fi să aibă un partener tech – care poate fi și o bancă, nu doar o companie tech.
Marcel Boloș arată că, înainte de lansarea actualului program de finanțare, pe 15 februarie a fost făcută o consultare publică și că au amânat lansarea, pentru că a fost nevoie de asimilarea și procesarea observațiilor venite din piață.
Același ministru a făcut un al doilea anunț în premieră:
Un alt avantaj al parteneriatului va fi și diminuarea riscului de pierdere a banilor europeni, prin neaccesarea lor.
Definiția lui Putinică: A.I. (nr: Inteligență Artificială) + om = Mai mult.
Pentru Sergiu Manea, ceea ce se întâmplă e „uriaș”, în sensul că se creează timp pentru creație și gândire.
Boloș a fost uimit când, practic, a văzut definiția liderului Microsoft România în acțiune și dă exemplu momentul la care a fost martor, atunci când procesatorii de carduri au reușit să plătească voucherele pentru alimente la peste 2 milioane de români în doar 30 de minute, în vreme ce funcționarii ministerului pe care îl conduce s-au chinuit cinci zile să planifice și tot nu le-a ieșit.
Secretul este un parteneriat între mediul public și sectorul privat, lasă de înțeles Sebastian Burduja – care a intervenit în discuție live din Statele Unite ale Americii.
>>> PLAY direct acest moment
De altfel, el a rugat mediul privat să ajute la transformarea digitală pentru că ministerul nu are fonduri necesare pentru a plăti personal foarte pregătit.
Cea mai mare provocare e dată de barierele personalului din ministere.
O întrebare retorică:
Având în vedere că în zece ani, nouă din zece locuri de muncă vor cere competențe digitale, ce avem de făcut ca în cinci ani, România să producă de 5-6 ori mai mulți absolvenți cu pregătire tehnică?
Sergiu Manea, CEO BCR
… și un indiciu:
Dacă putem modifica scorul României în DESI (Digital Economy and Society Index) cu doar 10% generăm un impact de 0,7% în PIB-ul României.
Bogdan Putinică, GM Microsoft România
CAPITOLUL II: KNOW HOW Studio | Trei startup-uri tech și un gigant global explică cu ce pot ajuta IMM-urile în drumul spre digitalizare
>>> PLAY direct acest capitol
Cel de-al doilea moment important a fost moderat de expertul în comunicare al Upgrade 100 Marian Hurducaș avându-i ca invitați pe Vlad Cazan, co-fondator KFactory (un startup care digitalizează procesele de producție din fabrici), Andrei Dumitrașcu, co-fondator Softlead, Cătălin Rus, co-fondator și CIO al Prime Dash și Lucian Ungureanu, director de produs Azure Business Group în cadrul Microsoft.
KNOW HOW Studio oferă un set de instrumente cu care IMM-urile pot demara sau accelera transformarea digitală. Toți cei trei antreprenori prezenți în panel au trecut prin acceleratorul Innov-X BCR.
Antreprenorul spune că în urma procesului de digitalizare, clienții săi au obținut rezultate cu adevărat remarcabile.
Câteva dintre acestea:
Integrăm inteligența artificială împreună cu parteneri cu sunt Microsoft în fluxurile operaționale de producție și aducem un nou concept de inginer virtual care comunică cu tine prin Microsoft Teams și te ajută pe tine ca manager să iei decizii în timp real.
Vlad Cazan, co-fondator Kfactory
O statistică tristă arată că 80% din companiile industriale încă mai folosesc hârtie pentru a procesa datele.
Andrei le recomandă antreprenorilor care nu știu de unde să înceapă procesul de digitalizare să-și identifice ADN-ul digital, care îi face unici. Acesta este dat de aplicațiile utilizate intern sau de planurile pe termen lung.
Prin soluția pe care o propune Andrei prin tehnologia din spatele Softlead, un antreprenor poate afla foarte repede ce i se potrivește cel mai bine companiei sale și totodată poate face economie de până la 3.000 de euro în achiziția unui produs software doar din faza de prospectare.
Primul pas ar fi să descoperi ADN-ul Digital și să descoperi cum arată compania ta. Practic ADN-ul Digital este un set de caracteristici care oferă unicitate ca și companie. Și asta se caracterizează pe deoparte prin industria din care faci parte, prin cultura organizațională, lista de procese și de activități, dinamica cifrei de afaceri și a numărului de angajați, aplicațiile pe care deja le folosești chiar dacă sunt puține sau chiar dacă nu folosești deloc, precum și planurile pe termen mediu și lung.
Andrei Dumitrașcu, co-fondator Softlead
Doar 24% dintre antreprenorii români apelează la consultanță fiscală de specialitate, 58% nu au acces la astfel de servicii, iar 62% dintre antreprenori nu-și monitorizează cheltuielile și veniturile.
Acesta este realitatea și în egală măsură nevoia din care a apărut Prime Dash – dezvoltat la Oradea, primul director financiar virtual, după cum îl numește Cătălin Rus, la care antreprenorii au acces 24 ore din 24, 7 zile din 7.
Aceste date nu fac decât să valideze de ce noi […] am dezvoltat o soluție care se numește Decision Maker și care este primul director financiar virtual!
Cătălin Rus, co-fondator Prime Cash
În cadrul prezentării sale, Cătălin explică traseul pe care un antreprenor l-a parcurs în nici 4 ani ca să ajungă la cifra de afaceri de 1 milion de euro folosind un produs precum Prime Dash.
Managerul din cadrul Microsoft, Lucian Ungureanu, e de părere că stocarea datelor în cloud este soluția ideală pentru companii.
Printre avantajele cloud-ului se regăsesc flexibilitatea și scalabilitatea. Optimizarea de costuri este și ea în listă. În general, a explicat Lucian Ungureanu, costurile în cloud sunt reduse față de on-prem (n.r. on premise, adică local în companie) și popi face chiar diferite scenarii de optimizare și astfel serverele să fie folosite doar când este nevoie.
Siguranța datelor, un detaliu pe care foarte mulți antreprenori îl neglijează din păcate, este la fel de importantă mai ales că protejarea lor devine o chestiune de viață și de moarte pentru sănătatea companiilor.
Și e suficient să ne uităm la cum va evolua nivelul pagubelor cibernetice, rezultate în urma atacurilor.
Numărul și complexitatea atacurilor cibernetice au crescut foarte foarte mult în ultima perioadă și am aici o cifră foarte interesantă: $1 trilion! Reprezintă valoare estimată a daunelor care vin din atacuri cibernetice. Când? În 2010, acum 13 ani! În 2025 estimarea este de $10 trilioane la nivel global!
Lucian Ungureanu, Director de Produs Microsoft Azure
Expertul Microsoft a explicat și din ce compusă, de fapt, această sumă și de ce ar trebui să le pese antreprenorilor:
Ce intră în această valoare? Intră de obicei recompense pe care companiile le plătesc pentru a-și recupera datele de la atacatori, daune datorate furtului de proprietate intelectuală, venituri pierdute atunci când clientul final nu are încredere că datele lui sunt în siguranță în sistemele tale.
Lucian Ungureanu, Director de Produs Microsoft Azure
Lucian explică în prezentarea sa de ce tehnologia cloud este de un real folos oricărei companii competitive prin digitalizare și de ce este sigur să stochezi datele cu ajutorul Microsoft Azure, tehnologie care se află și-n spatele dezvoltării mult titratului ChatGPT, spre exemplu.
CAPITOLUL III: HOW TO Studio | Experta BCR Oana Bâra explică pașii prin care pot fi obținute fonduri europene nerambursabile
>>> PLAY DIRECT acest capitol
Răspunsul la cum se pot accesa, concret, fondurile oferite în acest program este furnizat de Oana Bâra, coordonator programe de finanțare BCR, într-un dialog cu Smaranda Heroiu.
Contextul în care ne aflăm este unul absolut nou pentru țara noastră și această noutate rezidă din faptul că avem în față peste 100 de miliarde de euro pe care România va trebui să-i investească până în 2029, 2030 pe anumite programe, și va trebui să-i investească cu cap.
Oana Bâra, coordonator programe de finanțare BCR
Un ghid practic și ușor de parcurs pentru accesarea programului puteți găsi aici iar dacă vreți să urmați un curs gratuit despre cum se pot primi fonduri UE poți merge la Școala de Business.
Îți recomandăm însă să vezi integral dialogul purtat mai sus de Smaranda cu Oana – prezentarea vizibilă pe ecrane e disponibilă aici
***
INTEGRAL | Producția IQ DIGITAL Update se poate urmări pe canalul YouTube al UPGRADE 100, aici:
RESURSE, LINKURI, SI MATERIALE SUPLIMENTARE:
- Cursul “CELE 5 FAZE PENTRU OBȚINEREA UNEI FINANȚĂRI NERAMBURSABILE”
- Ghidul “CUM FINANȚEZI DIGITALIZAREA?” – realizat de BCR
- Cifrele prezentate de Sergiu Manea – CEO, BCR
- Cifrele prezentate de Bogdan Putinică – General Manager, Microsoft România
- Prezentare Vlad Cazan – K Factory
- Prezentare Andrei Dumitrascu – SoftLead
- Prezentare Catalin Rus – Prime Dash
- Prezentare Lucian UNGUREANU – MICROSOFT
- Prezentare Oana Bâra – Head Of Financial Programms, BCR la IQ DIGITAL Update
Pentru a fi la curent cu orice noutate și material nou te așteptăm ca abonat al IQ DIGITAL Newsletter
Bună ziua! Se poate aplica și ca Întreprindere individuală? Mulțumesc!