Digitalizarea procesului de recrutare e subiectul celui mai nou episod în formatul Know How Battle, parte din proiectul hybrid media IQ Digital by George – creat în parteneriat de BCR și UPGRADE 100.
Formatul presupune o „bătălie” a viziunilor din galeria IQ Digital pentru a înțelege care sunt avantajele și dezavantajele pe care le implică transformarea digitală.
Episodul îi are drept protagoniști pe Mihai Cepoi, fondator și CEO Jobful și pe Elena Georgescu, fondatoarea TruePeople HR, iar moderatorul „bătăliei” este Marian Hurducaș.
_Mihai Cepoi este fondator și CEO Jobful, startup fondat în 2017 care dezvoltă o platformă de recrutare bazată pe gamification, concept luat din lumea jocurilor. Mihai este și fondatorul Playful Solutions, tot un startup tehnologic. Absolvent de Politehnică, a lucrat pentru corporații precum Microsoft și SAP.
_Elena Georgescu este fondatoarea și Directoarea Generală a TruePeople HR, companie românească care de anul trecut a devenit partener al Catenon, furnizor global de servicii de executive search. Profilul complet al Elenei aici.
_Marian Hurducaș are peste 15 ani de experiență în comunicare și marketing. În prezent, este și co-realizator al emisiunii Radio Guerrilla și a podcastului Upgrade 100.
O scurtă poveste despre minunata lume nouă
În 2020, când COVID-19 și-a arătat primii colți, angajații de pe întreaga planetă se întrebau cu îngrijorare pentru cât timp își vor mai păstra job-urile. Iar, în primele trei luni de pandemie, rata șomajului a crescut în SUA mai mult decât în doi ani de criză globală (2007-2009).
Paradoxal, după un an de la izbucnirea pandemiei, spectrul terifiant al șomajului era înlocuit de un val de demisii fără precedent. Fenomenul, etichetat drept „The Great Resignation” a fost „exportat” din SUA către restul lumii, inclusiv în România.
Este clar că pandemia a complicat masiv ecuația pieței muncii și că, în noul context, departamentele de resurse umane ale companiilor și agențiile de recrutare nu vor mai putea funcționa în veci după formulele tradiționale.
FFW | Idei de luat acasă
Mihai Cepoi de la Jobful observă pe scena IQ Digital că, pe lângă pandemie, un alt factor care schimbă radical piața muncii este automatizarea proceselor repetitive, tendință care vine la pachet cu un set nou de temeri: pierderea locurilor de muncă. Temeri întemeiate, pentru că
43% dintre companii vor să scadă numărul de personal prin automatizarea proceselor
În vreme ce mulți angajați se tem, și mai mulți au devenit extrem de pretențioși, ceea ce explică într-o oarecare măsură „The Great Resignation”.
Pentru a afla imediat că am publicat ceva nou vă puteți abona la Canalul Youtube și la Newsletterul IQ DIGITAL
Mihai Cepoi spune că procesul de recrutare, în sine, este privit acum drept un „preview” al culturii companiei care recrutează. De exemplu, două treimi dintre candidați renunță să mai continue procesul dacă nu primesc un răspuns în interval de două săptămâni de la potențialii angajatori.
Cu toate că și-ar dori să primească un răspuns, pentru că Mihai Cepoi invocă studii potrivit cărora
80% dintre angajați sunt dispuși să-și părăsească jobul imediat, dacă au o ofertă mai bună
Așteptări în creștere și necesare schimbări de limbaj
În ansamblu, așteptările angajaților privind onestitatea angajatorului au crescut dramatic, după cum observă – la rându-i – Elena Georgescu de la TruePeople HR.
Asta înseamnă că un candidat care aplică azi pentru un job vrea ca organizația în care va lucra să îi ofere oportunități de învățare și să-i permită un echilibru rezonabil între viața profesională și cea personală. Nu în ultimul rând, nu vrea ca managementul să-l privească drept o simplă „resursă umană”.
Pretențiile crescute și noul context creează o acută lipsă de încredere între părțile implicate: angajați și angajatori. De fapt, e vorba de suspiciunea (de ambele părți) că nu toate informațiile importante sunt puse pe masă. O cauză ar putea fi schimbarea de generații, odată ce milenialii au ajuns „la putere”. Iar milenialii și generația Z sunt principalele motoare ale „Marii Demisii”.
(Context: dacă vrei să afli mai multe despre mileniali - tineri născuți între 1980 și 1995 - poți consulta asta)
Platformele digitale de recrutare = un blockchain pentru HR
Principalul antidot pentru această lipsă de încredere reciprocă este recrutarea cu mijloace digitale. Recrutarea devine transparentă, iar candidații și angajatorii pot vedea în orice moment evoluția procesului.
În recrutarea tradițională, companiile se plâng că nu găsesc candidați și există candidați care nu își găsesc job-uri.
Elena Georgescu
În era pre-digitală, marea temere a companiilor era că așteptau, în medie, 4 săptămâni, legați la ochi, fără nicio garanție că vor găsi candidații ideali. Pe de altă parte, cei din urmă aveau nesiguranța unei reprezentări „corecte” din partea agenției de headhunting.
Prin digitalizare, orice candidat, din orice colț al planetei poate susține un interviu video direct cu potențialul angajator.
Nu în ultimă instanță, recrutarea cu instrumente digitale permite recruiter-ului să găsească acul în carul cu fân, în sensul că se poate îndrepta fix către acele comunități de unde ar putea apărea candidatul ideal, iar terenul de joacă este întreaga planetă.
FFW | Idei de urmărit:
Dacă nu ai timp pentru întregul episod, iată și câteva trimiteri directe spre momente-cheie -> click pe time code și ajungi direct la acel fragment, via Youtube:
>> Cele 4 elemente care schimbă total ecuația pieței forței de muncă. | 2:53
>> Cum plănuiesc companiile să se adapteze în context de pandemie, conform unui studiu din 2020. | 6:17
>> 5 indicatori care prezic retenția unui angajat. Indiciu: aceștia nu mai au nicio legătură cu oferta financiară | 9:10
>> Beneficiile aduse de recrutarea digitală| 30:01
>> Concluzii și recomandări | 35:38
Hai în comunitatea IQ Digital!
Urmăriți integral episoadele publicate până în prezent, parte din proiectul hybrid media IQ Digital realizat de George – o inovație BCR – și UPGRADE 100.