Dacă v-ați întrebat cum se adaptează mediul bancar la transformările digitale, iată, pentru început, un exemplu: numărul mediu de conversații cu clienții pe care îl realizează chatboții de la BCR în fiecare lună este de circa 80.000.
- Totuși, 92% dintre clienții băncii doresc încă să discute cu un om, nu cu un robot A.I.
Nevoia de a prelua cele mai noi tehnologii și de a folosi avantajele revoluției A.I. a fost tema centrală a prezentării pe care Thomas Kolarik, vicepreședinte IT și Operațiuni la BCR, a susținut-o pe scena IQ DIGITAL Summit Oradea.
Auto-proclamat „misfit” în banking, speakerul din acest nou material hybrid media pe care vi-l propunem azi are peste trei decenii de experiență în mediul de business, unde a ajuns odată ce și-a terminat doctoratul în informatică la Vienna University of Economics and Business.
- Thomas e un antreprenor devenit corporatist. Mai multe despre cariera lui -> aici
Expertiză + A.I. = LOVE
Credem în ideea că oamenii vor folosi A.I.-ul. Vrem să punem puterea în mâinile experților, nu în mâinile inginerilor de software
Kolarik despre viziunea BCR.
Dacă în spatele transformării spectaculoase a brandului BCR de la “prăfuit” la “cool” au stat campanii de comunicare derulate pe parcursul mai multor ani – după cum a explicat la summutul de la Craiova liderul în comunicare al băncii, Ionuț Stanimir – tranziția la A.I. a sosit într-un moment bun pentru bancă, care era deja digitalizată.
Această tranziție a facilitat procesul pe care Thomas îl numește „grassroots automation” („automatizare de la bază”). E un proces prin care BCR își propune să obțină rezultate cât mai bune de pe urma cunoștințelor de tehnologie ale fiecărui angajat.
“prompt training” pentru angajații bcr
De la acest punct, Thomas a trecut apoi la a explica diferențele dintre ML (Machine Learning) și LLM (Large Language Model).
Concret, Machine Learning se referă la programe antrenate pentru a înțelege sau repera șabloane într-un set propriu de date.
În schimb, Large Language Models, sau modelele lingvistice mari, sunt programe pre-antrenate folosind date necunoscute – extrase, de cele mai multe ori, de pe internet –, programe cu care oricine poate interacționa fără a avea experiență de programator.
Lipsa unei bariere în folosirea unui LLM duce, așa cum a explicat și vicepreședintele BCR, la democratizarea inteligenței artificiale.
Pentru a beneficia de accesibilitatea LLM-urilor, angajații BCR beneficiază de „prompt training”.
E vorba de sesiuni în care angajații sunt învățați, fără a avea acces la datele reale ale clienților, ce să-i ceară inteligenței artificiale și cum să interacționeze, în general, cu programele de A.I.
Atunci când sunt descoperite prompt-uri de succes, acestea sunt centralizate într-o bază de date internă, astfel încât să poată fi folosite de oricare dintre angajații BCR.
Cea mai populară aplicație a A.I.-ului generativ sunt chatboții. Cât despre Machine Learning, îl utilizăm pentru a detecta tentativele de fraudă, identificând tipare în cantități uriașe de date
Thomas Kolarik, pe scena IQ DIGITAL Summit
Show me the… NUMBERS!
Iată câteva cifre demne de remarcat, extrase din prezentarea lui Thomas, cu privire la activitatea BCR care se bazează pe Machine Learning (ML) și pe LLM:
- 80.000 de conversații pe lună sunt procesate de chatboții BCR, care utilizează atât ML, cât și LLM.
Old habits die hard: 92% dintre clienții băncii preferă să discute direct cu un om.
- Milioane de tranzacții pe secundă, ceea ce arată că detectarea fraudelor cu ajutorul programelor de Machine Learning este esențială;
ML identifică abateri de la comportamentul obișnuit al unui client, abateri în baza cărora poate bloca o tranzacție.
- 50.000 de cereri de verificări de documente pe an, proces în care BCR este asistat de A.I.;
- 5 milioane de euro reprezentând finanțare pentru startup-uri de tech și A.I. din România, prin programul Seed Starter, la care poți aplica aici.
Inteligența Artificială a avut până acum succes cu toate activitățile ce necesită «gândire», însă a eșuat la majoritatea lucrurilor pe care oamenii și animalele le fac în mod inconștient
crede Donald Knuth, văzut de unii experți în informatică – printre care și Thomas Kolarik – drept un expert cu opinii extrem de valoroase
Sesiune Q&A: întrebări din public
În finalul intervenției sale de pe scena IQ DIGITAL Summit, Thomas Kolarik a răspuns și unor întrebări venite din sală, preluate de Marian Hurducaș, din echipa Upgrade 100.
Iată aici doar două exemple – vă invităm să vedeți aici prezentarea integrală pentru o informare corectă și completă.
>> Va pierde Vestul cursa cipurilor și a A.I.-ului în fața Chinei?
▶️ Vezi răspunsul integral AICI.
>> Care sunt perspectivele startup-urilor de tech în România?
▶️ Vezi răspunsul integral AICI.
⏯️ Prezentarea integrală + trimiteri rapide spre principalele idei:
⏯️ 02:05 Sincronizarea e importantă atât în viața personală, cât și în afaceri
⏯️ 03:34 Credem în oameni reali. Oamenii pot folosi puterea A.I.
⏯️ 03:36 A.I. le dă putere ne-specialiștilor
⏯️ 05:05 Bazele A.I.: Machine Learning vs Large Language Models
⏯️ 10:16 Oamenii preferă limbajul natural, nu numere și coduri
⏯️ 11:18 Programare vs prompting: Pro și Contra
⏯️ 13:02 Eficiența unui chatbot BCR: 80.000 de conversații pe lună
⏯️ 14:13 Eficiența modelelor ML ale BCR în detectarea fraudelor
⏯️ 18:23 BCR Seed Starter: 5 mil. de euro pentru startup-urile românești
⏯️ 19:00 Sesiunea Q&A moderată de Marian Hurducaș, Marketing & Content Strategist, Upgrade 100
⏯️ 19:58 UE și SUA vs China în războiul cipurilor și al inteligenței artificiale
⏯️ 22:28 Ecosistemul românesc de startup-uri: bun pentru business
ℹ️ CE ESTE IQ DIGITAL?
IQ DIGITAL e un concept gândit de echipa Upgrade 100 alături de George – inovație BCR. Puteți citi aici mai multe detalii.
- Proiectul educațional hybrid media cuprinde evenimente, podcasts, newslettere, online publishing, video short & long form – și e difuzat online, dar și la radio și TV, cu scopul de a sprijini procesele de digitalizare cu care se confruntă sectorul IMM, administrația publică șicomunitățile locale din România.
| VODAFONE România s-a alăturat proiectului ca technology partner.
| Secțiunea DIGITALINATION e dezvoltată și cu ajutorul Institutului ASPEN România.
Comentează