Spre deosebire de Statele Unite, fenomenul tech startups nu e, din păcate, punctul forte al Europei.
SUA domină, detașat, inovația globală în domeniu – iar țări precum China sau Japonia sau chiar Canada nu stau rău deloc.
Simon Schaefer, neamțul care a energizat ecosistemul start-up din Portugalia, a explicat la IQ DIGITAL Summit Cluj cum am putea echilibra situația.
Cei trei piloni ai inovării
Înainte de toate, experiența lui Simon e despre cum să aduci la aceeași masă autoritățile și antreprenorii, mai ales pe cei aflați la început de drum.
Nu e cel mai simplu lucru din lume.
Simon spune, cu convingere, că la baza inovației stau trei piloni fără de care nu poți faci nimic, mai ales dacă nu-i legi unii de alții.=
- Mediul POLITIC.
- Mediul de BUSINESS.
- Mediul ACADEMIC.
▶️ VEZI momentul aici.
În 2016, în urma unei selecții transparente, Simon a fost cooptat de premierul de atunci al Portugaliei, Antonio Costa, pentru a pune pe picioare Startup Portugal, un think-tank prin care autoritățile și-au propus să transforme Portugalia într-o destinație preferată pentru investițiile în tehnologie.
Investițiile în start-up-urile din portugalia, Creștere de 5 ori în 5 ani
Între 2016 și 2021, volumul investițiilor de tip venture capital în start-up-urile tech din Portugalia a crescut de la 200 de milioane de euro la peste un miliard de euro.
În același interval, contribuția ecosistemului start-up la PIB a urcat de la 0,5% la 1,2%.
▶️ VEZI momentul aici.
Înainte de Startup Portugal, proiect pe care l-a prezidat între 2016 și 2021, Simon a conturat și performat cu Factory Berlin, un concept de hub pentru start-up-uri, prin care, indirect a rescris regulile imobiliare din această nișă a pieței.
Cum faci inovația “tangibilă” și Cum aduci pe toată lumea la aceeași masă?
Simon Schaefer a înțeles că, pentru o bază solidă, are nevoie de două elemente: context și loc.
Contextul în care să poată aduce toți actorii la aceeași masă, și ei chiar să-și dorească asta, și locul în care inovația să devină tangibilă pentru investitori.
Există o ruptură între înțelegerea modului în care funcționează start-up-urile și modul în care are loc inovația: lipsa tangibilității. Dacă ai un loc fizic în care poți merge și întâlni antreprenori, unde poți discuta cu ei la o cafea – acest lucru face o diferență enormă.
Simon Schaefer, fondator Factory.com și fost președinte al Startup Portugal
▶️ VEZI momentul integral aici.
Web Summit (foto) a fost contextul. Simon a reușit să mute acest eveniment tech – foarte cunoscut în toată lumea, dar mai ales în Europa – la Lisabona, capitala Portugaliei.
▶️ VEZI momentul aici
CONTEXT: CE ÎNSEAMNĂ WEB SUMMIT?
Comparativ cu cel mai mare festival similar de la noi din țară – care a fost și poate va mai fi UPGRADE 100 Festival – fost iCEE.fest – evenimentul din Portugalia, produs de o companie din Irlanda, e de 17 ori mai mare din punct de vedere al participanților (70.000 vs. 4.000) și “doar” de 7 ori mai mare dpdv al numărului de speakeri (cca. 1.000 vs. 150).
▶️ VEZI AICI filmul celei mai recente ediții UPGRADE 100 Festival - realizat în parteneriat și cu George, prietenul care face posibil și IQ DIGITAL.
idei socialiste pentru evoluția start-up-urilor capitaliste?
După prezentare, într-o sesiune Q&A moderată de Cătălin Lupoaie (foto), B2B Marketing Manager al BCR, Simon arată că real estate-ul poate fi unul dintre dușmanii principali ai unei companii aflate la început de drum.
Soluția este, în viziunea sa, punerea în comun a resurselor într-un hub precum Factory (model exportat ulterior și la Lisabona), în care start-up-urile pot să-și scaleze spațiul în funcție de nevoi, fără să plătească suplimentar.
Factory Lisabona funcționează pe locul unei foste fabrici de mâncare care lucra pentru armata Portugaliei, transformată de același premier Antonio Costa într-un District al Inovației.
Din aceeași sesiune de Q&A, aflăm că momentul cel mai greu cu care s-a confruntat, cel puțin în ultima vreme, a fost în timpul pandemiei, când băncile au refuzat să-i mai finanțeze proiectul din Portugalia – în valoare de câteva zeci de milioane de euro.
Summitul de la Cluj este parte din proiectul IQ DIGITAL
Un concept: Upgrade 100 și George – BCR
Technology partner: VODAFONE
Partener local: The European Digital Innovation Hub in Transilvania
Motivul: real estate-ul comercial devenise o categorie de active indezirabilă pentru instituțiile de credit.
Cred că multe dintre problemele cu care te confrunți ca antreprenor par de nedepășit, par imposibil de rezolvat. Și îți trebuie piele de elefant ca să faci față acestor situații.
Simon Schaefer, fondator Factory.com și fost președinte al Startup Portugal
Mai jos găsești răspunsul său pe larg la întrebarea venită din public care vizează reziliența antreprenorilor de start-up.
SEsiune q&A cu cătălin lupoaie, bcr
Sesiunea Q&A moderată de Cătălin Lupoaie, B2B marketing manager BCR, completează prezentarea susținută de Simon Schaefer.
Întrebările adresate au venit atât din experiența sa alături de InnovX, acceleratorul BCR pentru a ajuta la creșterea start-up-urilor românești, cât și din curiozitatea sau temerile publicului.
Care sunt cele trei lucruri învățate din colaborarea cu sectorul public?
ADN-ul său de antreprenor, obișnuit să ia decizii repede de unul singur, contrastează cu lentoarea autorităților, însă e un sport pe care îl recomandă și altora.
“Necesită efort, dar te simți bine la sfârșit”
▶️ VEZI răspunsul lui aici.
Se poate replica modelul “Factory” în România?
▶️ VEZI răspunsul lui aici.
Ce motivează mediul politic să se implice?
Simon spune, fără ezitare, că cifrele și impactul. Dar nu numai:
▶️ VEZI răspunsul lui integral aici.
Câte un Factory, în fiecare capitală a Uniunii Europene!
▶️ VEZI răspunsul lui aici.
Cum trece un antreprenor pentru cel mai dificil moment al său?
Pandemia de coronavirus a fost probabil cel mai greu moment al meu. Eram în pline lucrări de construire a frumoasei noastre clădiri (Factory Lisabona, n.n.), care a avut un buget de ordinul zecilor de milioane de euro, iar băncile au decis că real estate-ul comercial nu mai era finanțabil, deci au retras înțelegerea, iar noi aveam nevoie de 7 milioane peste șase săptămâni.
Simon Schaefer, fondator Factory.com și fost președinte al Startup Portugal
▶️ VEZI cum a trecut peste moment aici.
Cine va fi noua Portugalie?
▶️ VEZI răspunsul lui aici.
ce este iq digital
Conceptul IQ DIGITAL a fost gândit de echipa Upgrade 100 alături de George – inovație BCR.
- Proiectul educațional tip hybrid media cuprinde evenimente, podcasts, newslettere, online publishing, video short & long form – și e difuzat online, dar și la radio și TV, cu scopul de a sprijini procesele de digitalizare cu care se confruntă sectorul IMM, administrația publică și comunitățile locale din România.
| VODAFONE România s-a alăturat proiectului ca technology partner odată cu ediția de la Brașov.
| Parteneri locali de la Cluj sunt: The European Digital Innovation Hub în Transilvania – alături de Transilvania IT Cluster, Agro Transilvania Cluster și Cluster Mobilier Transilvan.
| Secțiunea DIGITALINATION e dezvoltată și cu ajutorul Institutului ASPEN România.