Un concept UPGRADE 100 powered by George. Primul banking inteligent.

Iulian Stanciu este cel mai cunoscut și de succes om de business român din e-commerce, distribuție și comerț electro-IT.

E acționar minoritar și președinte executiv al eMag – cea mai mare platformă de profil din România – și controlează distribuitorul de tehnologie NOD, precum și electro-retailerul Flanco.

Iulian Stanciu a predat ștafeta de CEO al eMag anul trecut, devenind președinte executiv

Lider este, potrivit uneia dintre nenumăratele definiții de manual, persoana care nu neapărat conduce operațiunile de zi cu zi dintr-o organizație, ci cea care îi inspiră pe toți ceilalți.

Dintr-o asemenea perspectivă, Stanciu este fără îndoială un lider autentic, iar funcția de președinte executiv pe care a preluat-o anul trecut, după ce i-a predat ștafeta de CEO lui Tudor Manea, i se potrivește 100%.

Iulian Stanciu este unul dintre speakerii confirmați pentru a doua ediție a IQ DIGITAL Summit, care va avea loc pe 15 noiembrie, la Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov. La eveniment vor mai participa, printre alții, speakerul internațional Andreas Ekstrom și futurologul Matthew Griffin.

DESPRE EVENIMENT, AICI

Cronologic vorbind, povestea antreprenorială a lui Iulian Stanciu a început în urmă cu peste 30 de ani, pe vremea când era elev în școala primară. Prin 1990, a început să vândă casete cu jocuri de calculator în Ploieștiul natal.

A avut alături însă și un “aliat” important: pasiunea pentru tehnologie. Împreună cu un prieten, învățase deja programare încă de la 12 ani.

A renunțat la facultate pentru businessul cu calculatoare

Prima afacere adevărată însă a început-o în a doua parte a anilor ’90, după ce a devenit student la Facultatea de Cibernetică din cadrul ASE  – de altfel, intrarea în antreprenoriat l-a făcut să abandoneze studiile, decizie pe care a regretat-o mai târziu.

Vindea calculatoate dintr-un apartamenet de pe Bulevardul Magheru din Capitală.

Iulian Stanciu în perioada Asesoft. Foto: Wall-Street.ro

Încă din prima zi, a învățat ceva care avea să-l ajute tot restul vieții – lecția cash-flow-ului. Stanciu își amintea prin 2020, în podcastul La bani mărunți, că toți banii pe care i-a încasat pe primul calculator vândut i-a cheltuit cu prietenii, pe „o tonă de hamburgeri” și pe un chef în Club A.  

Ca o concluzie de etapă, ideea e că degeaba ai un business bun, dacă nu îți chibzuiești lichiditățile curente.

Îl puteți întâlni pe liderul eMAG la Brașov, în 15 noiembrie.

IQ DIGITAL Summit e un concept Upgrade 100 si George – inovație BCR. Technology partner: Vodafone

REZERVĂRI LOC, AICI.

Până la eMag, Asesoft Distribution este businessul cu care a devenit cunoscut. În 2012, odată cu intrarea partenerului său de afaceri de atunci în politică, Stanciu a preluat integral participațiile Asesoft Distribution (azi, NOD) și Flanco – retailer electro-IT cu o istorie zbuciumată.

Tot într-o situație delicată se afla și eMag în 2009, când pachetul majoritar al retailerului online era preluat de la cei trei fondatori tot de Asesoft.

După trei ani de la preluare, fondul de investiții sud-african Naspers a intrat în companie, preluând 70% din acțiuni pentru peste 80 de milioane de dolari, după cum presa vremii relata la momentul respectiv. Ca un detaliu istoric inedit: Naspers a început în urmă cu peste un secol ca un business de… presă scrisă.

Înainte de vânzare, în toamna lui 2011, Stanciu organizase primul Black Friday din România. Mai multe despre cum a fost importată marea poveste a consumului, într-un interviu pe care Iulian Stanciu l-a acordat în emsiunea Upgrade 100 de la Radio Guerrilla, în 2018.

Dragoș Stanca, într-un dialog cu Iulian Stanciu, la Upgrade în 2018

Cel mai valoros brand românesc și un eșec

Astăzi, Stanciu a rămas singurul acționar român al eMag, cu circa 20%, în condițiile în care Radu Apostolescu a fost ultimul dintre fondatorii care și-a vândut participația, încă din 2014.

Sub conducerea lui Stanciu – sud-africanii de la Naspers l-au păstrat în poziția de CEO de la bun început -, eMag a crescut mult atât organic, cât și prin achiziții.

În 2015 a cumpărat Fashion Days, în 2016 – PC Garage, iar în 2017 – firma de curierat Sameday Courier. Are prezență regională, cu platforme de ecommerce în Ungaria și Bulgaria. Pe de altă parte, compania a eșuat pe piața poloneză, vânzându-și operațiunile către un jucător local în urmă cu doi ani.

În cifre, din 2012 până anul trecut, veniturile eMag au crescut de zece ori, până la aproape 1,5 miliarde de euro. În aceeași logică, anul acesta eMag a devenit, potrivit Brand Finance, cel mai valoros brand românesc (peste un miliard de euro), detronând astfel Dacia.

Brandul eMag valorează peste un miliard de euro, considerabil mai mult decât Dacia, următorul clasat, potrivit Brand Finance

Aflată într-o continuă dezvoltare, cu excepția a trei ani, retailerul online a înregistrat pierderi în tot acest interval.

De obicei, companiile care au un ritm alert de creștere nu sunt atât de preocupate de profit, prioritatea lor fiind câștigarea de cotă de piață.

Atunci când nu este la eMag, lui Stanciu îi place să alerge în aer liber și să facă investiții și în alte domenii decât în ecommerce. În 2015, a preluat prin NOD pachetul de control la Atelierele Pegas, pentru ca în septembrie anul acesta compania de distribuție să anunțe că va înghiți cu totul businessul cu biciclete fondat de Andrei Botescu în 2011.

De asemenea,  a cochetat și cu domeniul HoReCa prin investiția pe care a făcut împreună cu doi asociați în Berăria H din Parcul Regele Mihai (fostul Herăstrău).

În 2020, primul an pandemic, el ieșea din companie prin vânzarea pachetului minoritar pe care îl deținea către unul dintre parteneri. A spus atunci că rolul său s-a încheiat și că nu mai poate aduce valoare în companie – urmând să se concentreze pe eMag.

Programele educaționale ale unui fost olimpic la mate, fizică și informatică

Nu în ultimul rând, Stanciu are o preocupare aparte pentru educație (nu e vorba doar despre propriile sale lecturi).

Fundația eMag a avut mai multe inițiative în acest sens, una dintre ele fiind programul „Hai la Olimpiadă” care anul trecut angrena 5.000 de copii și 800 de profesori în 53 de centre de excelență pentru matematică, fizică și informatică (vezi mai multe detalii aici).

Întâmplare sau, foarte probabil, nu: Stanciu a fost el însuși olimpic la cele trei materii, în vremea liceului.

La Brașov – la doar câteva zile după Black Friday din acest an – cunoscutul antreprenor va împărtăși din experiența sa și va oferi mai multe cifre și date în exclusivitate pentru publicul IQ DIGITAL.

Fie că poți ajunge la summit, fie că nu - te așteptăm în comunitatea IQ DIGITAL - susținută pe George - inovație BCR și VODAFONE -> abonare la newsletter, aici.

Carmen Codrean

View all posts