Un concept UPGRADE 100 powered by George. Primul banking inteligent.

Jonas Kjellberg - unul dintre fondatorii SKYPE - are o carte de vizită impresionantă pentru orice antreprenor tech în serie.

A adunat în aproape 50 de ani de viață aproape tot atâtea companii unde a jucat roluri cheie: fost CEO Campuz Mobile (cumpărat de Vodafone), președinte al iCloud (vândut spre Apple), vicepreședinte al Lycos si co-fondator al Kenet Works, Nonoba și Player.io (toate trei cumpărate de YAHOO!)

“Dacă lansați o companie care nu merge, sunați-i pe cei de la Yahoo!”

glumeste Jonas Kjellberg

Faima i-a adus-o însă Skype, companie unde Jonas Kjellberg a fost partener si a jucat un rol esențial în definirea modelului de business care a dus apoi la creșterea masivă a proiectului.

După ce a ajuns la eBay (care a cumpărat Skype în 2003 cu 2.6 miliarde de dolari si o re-evaluare unde a jucat un rol important si celebrul investitor Andreessen Horowitz – care a urcat compania la 3 miliarde de dolari) Microsoft a cumpărat produsul în 2011 cu 8,5 miliarde de dolari.

Acum, după o carieră îndelungată si mai multe vânzări de succes, Jonas e partener în celebrul retailer online Zalando, advisor la Boston Consulting Group, investitor BCG Digital Ventures și Gear Up Ventures, membru al boardului IKEA și fondator al primului startup care nu vinde, ci închiriază mobilă: NORNORM.

  • E și co-autorul cunoscutei cărți dedicate antreprenoriatului “Gear Up: Test Your Business Model Potential and Plan Your Path to Success” – o găsiți la “Cărturești
Prezentarea lui Jonas pe scena Teatrului Național “Vasile Alecsandri”, o lecție de business
IQ DIGITAL e un proiect hybrid media realizat de Upgrade 100 alături de George - platforma de banking a BCR.'

Nu se ferește să trimită “la naiba” orice CEO cu gândire rigidă

După cum puteți vedea si în acest preview, Jonas e un vorbitor spectaculos și deloc convențional: se autodefinește drept o persoană cu care nu ți-ar fi neapărat comod să lucrezi.

Îi place să aibă opinii ferme, nu se ferește să trimită “la naiba” (cum ar traduce doamna Irina Margareta Nistor) un CEO cu gândirea rigidă și caută fără încetare puncte slabe ale marilor corporații, pentru a le scoate de pe piață prin inovație si tehnologie.

Proiectul în care investește acum timp și bani se numește Nornorm: un startup finanțat și de IKEA, care își propune să ofere mobilier de birou (reciclat) sub forma unui abonament lunar. Vrea să facă din asta “cea mai mare firmă de mobilă din lume care nu deține nici măcar un scaun”.

La IQ Digital Summit – eveniment organizat pentru comunitatea tech din regiunea Moldovei de Upgrade 100 împreună cu George la Iași - co-fondatorul Skype a împărtășit idei și a susținut un veritabil spectacol de know-how, live-on-stage.

Idei de notat și păstrat în carnețelul digital

Ideal ar fi să urmăriți întregul material video disponibil pentru comunitatea IQ DIGITAL -> datele de acces, la final. Iată însă, înainte, o selecție de idei interesante, pentru a vă pregăti pentru trainingul concentrat în sub 40 de minute pe care vi l-am pregătit.

1. DISTRUGE VECHILE MODELE, MAI ALES DACĂ GENEREAZĂ MULȚI BANI

Jonas mărturisește că pasiunea sa este să le strice “jucăriile” altora. Se uită către mari corporații sau bănci și se întreabă cum i-ar putea pune în încurcătură prin inovație si tehnologie.

„Viața mea fost tot timpul despre cum schimbi regulile jocului, cum să distrugi orice model de business perfect funcțional. Asta e pasiunea mea!”

2. CEL RAPID ÎL ÎNFRÂNGE PE CEL LENT

Investitorul suedez evocă pe larg împrejurările care l-au făcut să scrie „Gear Up”, una dintre cele mai de succes cărți despre antreprenoriat, al cărui co-autor este.

După episodul Skype, a primit și invitația de a ține cursuri la Stanford. După doar două săptămâni a primit un feedback pozitiv și negativ, deopotrivă, si chiar din asta s-a născut cartea.

Jonas are o terorie aparte despre cărți și “sentimente” alese pentru industria de book publishing

Profesorul Tom Kosnik i-a spus că studenții îl apreciază, însă marea problemă e că Jonas nu citise baza teoretică a cursului pe care îl preda. Și așa și era, recunoaste el – întrucât cărțile pe care ar fi trebuit să le parcurgă erau „al naibii de plictisitoare si ineficiente”.

Așa că i-a propus lui Kosnik să scrie împreună o carte. Altfel de carte, după propriile reguli.

Mi-am propus să scriu o carte cu doar 100 de pagini, din care jumătate să fie imagini. Am scris-o, am tipărit 30 de exemplare pe care le-am trimis foștilor săi colegi de la Harvard. Ce credeți că au zis? „E atât de drăguță! E o carte pentru copii?!”

Jonas Kjellberg

După ce mai multe edituri au refuzat să o publice pe motiv că nu se ridica „la standarde academice”, Jonas a publicat cartea pe banii săi și a început să o vîndă pe Amazon.

Ulterior, a devenit best seller. Și telefoanele au început să sune dar Jonas nu a uitat experiența de care isi amintește si azi, cu un sincer…. “F*&k you all!”

3. ÎNCEPE-ȚI AFACEREA CU CÂT MAI MULTE COSTURI ZERO

Cel mai bun studiu de caz pentru această „lecție” e chiar Skype.

Spre deosebire de marii operatori de telefonie, startup-ul nu-și permitea să investească sume imense în infrastructură, terminale, servicii de relații cu clienții sau publicitate.

În plus, Jonas a făcut o analiză care i-a arătat că, în timp, tariful convorbirilor internaționale scăzuse dramatic.

Concluzia – provocatoare atunci, logică acum: apelurile prin Skype trebuie să fie complet gratuite.

Toată lumea știe că Skype a folosit de la bun început infrastructura pe care utilizatorii o dețineau oricum: abonamentul la internet, în locul antenelor ultra costisitoare și PC-ul, în locul telefonului.  

Eu eram mai enervat după ce vorbeam cu operatorii de la Vodafone decât înainte de a suna pentru o reclamație. Asa că am luat decizia logică: nu poți suna Skype. Nu-ți place? Pleacă!

Jonas Kjellberg

În plus, Jonas înțelesese, după experiența în două companii de telefonie (Optimal Telecom și Campuz Mobile) că un departament de relații cu clienții generează până la 30% din costurile totale. Așa că le-a redus costurile. La zero.

4. INSPIRĂ-TE DE LA “MAEȘTRII COSTURILOR ZERO”

Într-un scurt dialog cu sala, Jonas a găsit câteva exemple – clasice deja, dar utile în context:

  • Facebook, cea mai mare companie media din lume, nu are niciun jurnalist pe statul de plată;
  • YouTube și Google vând publicitate pe conținutul generat de alții – de publisheri si utilizatorii transformați în creatori de conținut;
  • Airbnb, companie mai valoroasă decât toate hotelurile din lume la un loc, nu are nicio cameră proprie;
  • Amazon și Alibaba, cei mai mari retaileri din lume, nu (prea) au stocuri.

Același model încearcă să îl replice, acum, și în startupul său finanțat alături de IKEA:

NORNORM vrea să devină primul furnizor de mobilier din lume care să nu dețină… mobilă.

5. DE CE A PIERDUT SKYPE BĂTĂLIA CU ZOOM?

Evident, întrebarea care stătea pe buzele tuturor nu a rămas nespusă. De ce crede unul dintre cei care a jucat un rol important în istoria SKYPE că pandemia nu fost momentul de glorie al platformei, ci al competitorului apărut de “nicăieri”: ZOOM.

“Cum de ce? Pentru că au concediat toate valorile!”, a glumit Jonas în seria Q&A care a urmat prezentării.

După care a oferit și o explicație cât se poate de serioasă:

6. CUM PREZICEM VIITORUL?

Spre deosebire de analiza trecutului, anticiparea tendințelor viitoare nu e o treabă chiar atât de simplă.

Jonas vine cu un exemplul companiei Kodak, care în opinia sa, nu este victima transformării digitale, ci a lipsei de viziune a managementului:

“S-au concentrat pe perfecționarea camerei digitale, însă nu au anticipat că, în scurt timp, costul de stocare al fotografiilor va fi zero. Iar producătorii de smartphone-uri au luat caimacul”.

La final, Kjellberg a răspuns mai multor întrebări, în dialog cu Smaranda HeroiuUpgrade 100

Companiile eșuează nu din cauza transformării digitale, ci pentru că voi ca CEOs sunteți îndrăgostiți de modelele voastre de business învechite, din faceți mulți bani. E ok, însă dacă concurența folosește tehnologie pentru a reduce costuri la zero vă aflați într-o poziție foarte periculoasă.

Jonas Kjellberg

În definitiv, a analiza oportunitățile unui business nu ar trebui să fie o misiune cumplit de grea.

Investitorul în serie concluzionează că sunt doar trei întrebări simple la care trebuie să răspundem mereu: ce vindem, cui vindem și de ce ar cumpăra cineva produsul nostru.

  • Aflați ce a răspuns fiul lui Jonas Kjellberg când a fost supus acestui test din prezentarea disponibilă integral numai pentru comunitatea IQ DIGITAL.

Intră în comunitatea noastră să vezi tot materialul!

Fotografii realizate de Mihnea Ratte

Dacă ești membru IQ DIGITAL deja și/sau ai fost la Summit-ul din Iași folosește parola primită pe email și vezi toată producția realizată de Upgrade 100 și George / BCR mai jos.

  • Dacă nu ești membru, te poți înscrie aici, via email:

După abonare vei primi pe loc o parolă pentru conținutul exclusiv, destinat membrilor. Îți dorim vizionare plăcută și utilă!

IQ DIGITAL e un proiect hybrid media realizat de Upgrade 100 alături de George - platforma de banking a BCR - care cuprinde formate educaționale video, TV, radio, podcasts, online precum și evenimente adresate unei comunității profesionale interesate de transformarea digitală a IMM-urilor din România.

Ana Moraru

View all posts

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată.