Dintr-un apartament de bloc din Alba Iulia, până la o colaborare de premiu Grammy cu trupa Maroon 5, și lansarea unui startup tech în domeniul A.I., Marius Moga a parcurs 9 pași.
Al 10-lea, urmează!
La Oradea, pe scena IQ DIGITAL Summit, artistul-compozitor și-a povestit traseul într-o prezentare în care și-a dezvăluit și o latură mai puțin cunoscută: cea de antreprenor tech.
Aveam o minte imaginativă și visam la scene mari, cu lumini, lasere, producții grandioase. Păream aerian, dar mi-am propus să ajung cel mai mare producător de muzică din România
Marius Moga, la IQ Digital Summit Oradea
Pasul 1: muzică la oale și tigăi
Portativul vieții lui Marius Moga a fost schițat în anii ‘90, într-un apartament din Alba Iulia.
Avea vreo 6 ani, nu mergea încă la școală, dar cânta prin casă la tot felul de oale și tigăi, precum și la un pian de jucărie.
Pasul 2: DJ de cartier
În clasa a doua, Marius Moga a trecut la nivelul următor: a distrus pick-up-ul tatălui său, iar apoi a dezmembrat și magnetofonul familiei.
Trebuia să aflu de unde vine muzica,
a explicat el pe scena de la Oradea.
Ca să își protejeze bunurile din casă, părinții l-au dat la pian. A rezistat doar doi ani, dintr-un motiv ce părea să-i anunțe evoluția: voia să compună propria muzică, nu să reproducă partiturile scrise de alții.
Vreau ca alții să cânte ce am compus,
acesta a fost planul micului Marius Moga, care abia ce începuse să meargă la școală în 1993.
Pasul 3: beat maker în devenire
Ascensiunea lui a mers în sincron cu schimbările tehnologice.
Mai concret, computerele au influențat decisiv felul în care se juca tânărul Moga cu gamele și cu acordurile.
Când tatăl a cumpărat primul calculator al familiei, aparatul s-a transformat rapid în locul de experimente al lui Marius.
Apoi a primit o placă de sunet Creative Sound Blaster Pro și, chiar dacă nimeni din jurul lui nu-i înțelegea prea bine visul, când avea 15 ani a înființat în sufrageria părintească… Living Studio.
În acest context a apărut, inevitabil, dilema oricărui artist „captiv” în provincie: să se mute la București, cu riscul de a-și supăra familia, sau să rămână acasă, unde visul său nu mai poate crește?
Pasul 4: București, vine Moga!
“Oamenii răi” din București, cutremurele și ideea că ar putea ajunge cel mult un lăutar dintr-un restaurant de periferie au fost spaimele pe care tatăl i le-a pus în față lui Marius.
Mai mult, a fost amenințat și că va fi dezmoștenit. Dar a intervenit mama lui, care a jucat rol de angel investor : i-a dat 50 de lei, să aibă de drum.
În București, Marius Moga a descoperit, bineînțeles, o lume foarte diferită de cea de acasă. Stătea în gazdă și își încerca norocul pe la case de discuri, cărora le ducea demo-uri.
Astăzi, el spune că aceea a fost perioada în care a învățat să negocieze. Pentru că la casele de discuri era plin de CD-uri cu munca unor producători “wannabe”, a decis să facă altfel: nu a mai lăsat CD-uri, ci a cerut să fie sunat dacă este cineva interesat de compozițiile lui.
Adrian Sînă de la Akcent a fost impresionat de el și l-a invitat să scrie pentru trupa sa. Așa a apărut piesa devenită celebră pentru refrenul „Ți-am promis c-o să te iau cu mine, dar n-am bani de bilet”.
Au urmat compoziții pentru Smiley, Sistem și Alexandra Ungureanu.
Marius Moga era pe val.
Era fix ca la un start-up, când tu crezi că ceea ce faci va schimba lumea, dar nimeni nu te crede în stare până când nu vede ceva. Mă țineam tare. La piesa «Ți-am promis» mi s-a spus că trebuie alte versuri, mai despre «corazon», nu despre bilete de tren.
Pasul 5: Hello, antreprenoriat!
Marius a văzut și o altă oportunitate în piață: posibilitatea ca, în loc să lucreze doar cu artiștii caselor de discuri, să descopere el însuși unii neștiuți.
Și-a dorit să creeze o echipă de compozitori și producători care să înțeleagă conceptul: așa a apucat-o pe drumul antreprenoriatului.
A semnat cu mai mulți artiști, printre care Liviu Teodorescu, Whatsapp și Ada. Cel mai important însă a fost Smiley, pe care l-a convins să facă un album solo, nu doar „să se învârtă în cap” cu trupa Simplu.
Așa a apărut DeMoga Music.
Pasul 6: “L’ombelico del mondo” în Los Angeles
„Trebuie să ajung în Los Angeles”. Acesta a fost gândul lui Moga în acea perioadă, în care avea industria muzicală din România la picioare.
A renunțat la câteva concerte cu Morandy, a lăsat business-ul de acasă pe mâna apropiaților și a zburat în California.
Acolo, însă, era… Mr. Nobody.
A fost o lecție foarte bună. Palmaresul și portofoliul nu trebuie cărate în spate. Am început să bat la uși. Am luat-o de la zero fix ca atunci când mă mutasem din Alba Iulia în București. Aveam însă experiență. Acasă mă băteam cu mine în topuri. Dar acolo m-am resetat și mi-am dat seama că important e ce faci în prezent.
Alături de un canadian venit și el în L.A., au început un proiect pentru trupa Maroon 5. Al treilea proiect a fost „The man who never lied”: a trimis piesa și a decis să îi urmărească parcursul.
Prin urmare, s-a dus la Voice of America și acolo „l-a prins” pe solistul de la Maroon 5, Adam Levine, care era unul dintre cei patru jurați.
„Adam, și eu sunt coach la Vocea României!” i-a strigat Moga din backstage, doar că reacția lui Levine a fost un simplu „felicitări!”. I-a atras însă atenția în momentul în care i-a spus ce scrisese pentru Maroon 5: așa a aflat că piesa fusese deja înregistrată.
Următorul pas a fost un premiu Grammy câștigat de Maroon 5, implicit și de Marius Moga, o performanță cu care industria muzicală românească nu se mai întâlnise.
Dar, așa cum a povestit la Oradea, drumul nu se terminase. Din contră:
Pasul 7: în Cloud
După ce și-a îndeplinit inclusiv visul de a se întâlni cu marele producător și compozitor suedez Max Martin, artistul român a învățat că tehnologia ne conectează rapid și simplu cu oamenii de care avem nevoie.
Cloud-ul, spune el, i-a facilitat colaborări cu artiști internaționali la care altfel nu ar fi avut acces și care, în alte vremuri, nu ar fi putut să dea de el.
Pasul 8: era Airdrop
Moga a insistat în prezentarea sa și pe felul în care l-a ajutat tehnologia de-a lungul timpului.
Când industria muzicală a trecut de la CD-uri la piese trimise în câteva secunde prin Airdrop, Moga a descoperit că munca lui poate să ajungă mai departe, mai repede.
Am învățat că nu tot timpul managerul firmei e cel mai bine îmbrăcat. Am învățat că toți avem abilități care pot fi utile. Și am mai învățat că, atunci când apare o tehnologie nouă, nu poți pune mâinile în sân. Trebuie să te adaptezi, pentru că tehnologia oricum apare,
a explicat compozitorul.
Toți acești pași s-au dovedit pași spre succes, dar ei s-au soldat cu multe lecții, pe care Marius Moga le-a împărtășit publicului din Oradea.
Poți să supraviețuiești mâncând și crenvurști cu muștar, dar și caviar. Poți merge cu trenul, dar cândva vei zbura la business class peste Atlantic,
a adăugat el.
Pasul 9: Revocalize A.I.
Cea mai recentă dilemă a lui Moga a fost legată de conexiunea dintre inteligența artificială și muzică. Ce și cum poate face A.I.-ul pentru un compozitor? Dar pentru un producător?
De când mă știu, aleg artiști să vină să tragă un demo, ca să vedem dacă e pentru ei. Voi credeți că eu mă ocup cu muzica, dar eu, de fapt, mă ocup să visez cu ochii deschiși și să cred în mine. Asta m-a ajutat în viață, alături de faptul că am o pasiune pentru muzică.
Așa a apărut ideea unei aplicații care să folosească A.I. și care să fie antrenată să cânte la fel ca Andra, ca Delia sau ca Smiley. Cei care compun își pot testa muzica mai întâi, și abia apoi să cheme artistul în studio.
Asta înseamnă economie de timp și de bani.
Aplicația lui Marius Moga se numește Revocalize A.I. – și este asociat în acest proiect cu antreprenorul Sebastian Dobrincu.
👉🏻 Puteți afla cum a apărut și cum se folosește din acest articol, pe care l-am realizat înainte de Summit-ul de la Oradea.
Q&A: “A.I.-ul nu este sfârșitul creativității”
Prezentarea lui Marius Moga de la Oradea s-a încheiat surprinzător, cu o secvență în care fondatorul Upgrade 100, Dragoș Stanca, a “cântat” un cover al piesei „Nothing else matters”.
- Poți vedea acest moment în video-ul integral al prezentării, AICI.
După acest moment artistic – realizat, bineînțeles, cu ajutorul aplicației Revocalize AI –, Dragoș Stanca și Marius Moga au abordat situația elefantului din încăpere: cum va schimba inteligența artificială lumea artei?
Contextul este unul tensionat: artiști din toată lumea protestează periodic din cauza faptului că A.I.-ul le preia munca fără a-i și remunera.
O să apară Cooperativa A.I.. Partea legală și cea de content trebuie să ajungă la un numitor comun. Trebuie să vezi cum faci să remunerezi 50 de compozitori care au compus, în total, 5000 de melodii, iar un A.I. a făcut un produs nou din operele lor. Trebuie să știi ce a făcut fiecare și cât primește fiecare,
a explicat Marius Moga.
Poate fi acesta sfârșitul creativității în artă? Marius Moga crede că nu, în niciun caz:
Urmărește povestea în format video, integral, mai jos:
⏯️ Iată mai jos principalele momente din prezentarea lui Marius Moga de pe scena IQ DIGITAL Summit Oradea:
▶️ 00:02 Artă vs. tehnologie în era A.I.
▶️ 07:11 Marius Moga, DJ de cartier
▶️ 10:37 Cum s-a născut primul studio al lui Marius Moga
▶️ 14:09 Doamna Moga, primul “angel investor”
▶️ 20:20 De la bătut la uși, la primul start-up
▶️ 23:10 “Oamenii au nevoie să audă că sunt buni”
▶️ 24:34 În Los Angeles… nu-i ca acasă
▶️ 30:10 Moga din cloud
▶️ 32:25 Lecțiile lui Moga
▶️ 34:18 Ce face A.I.-ul în muzică?
▶️ 38:59 Sesiune Q&A moderată de Dragoș Stanca, antreprenor tech & fondator Upgrade 100
▶️ 40:09 A.I., inamic sau aliat al artiștilor?
▶️ 44:29 Este A.I. etapa finală a creativității?
ℹ️ CE ESTE IQ DIGITAL?
Un concept hybrid media gândit de echipa Upgrade 100 alături de George – Inovație BCR.
— Detalii, aici.
- Proiectul educațional cuprinde evenimente, podcasts, newslettere, online publishing, video short & long form – și e difuzat online, dar și la radio și TV, cu scopul de a sprijini procesele de digitalizare cu care se confruntă sectorul IMM, administrația publică și comunitățile locale din România.
| VODAFONE România s-a alăturat proiectului ca technology partner.
| Secțiunea DIGITALINATION e dezvoltată și cu ajutorul Institutului ASPEN România.
| Parteneri regionali: The European Di
Comentează