Un concept UPGRADE 100 powered by George. Primul banking inteligent.

Adevărul nu mai e ce e adevărat – e ce ne place să credem.


Afirmația pare cinică, dar devine realitate într-o societate în care informația circulă mai repede decât discernământul. Iar dacă vrem o generație care să nu confunde TikTok cu o redacție, trebuie să începem mai devreme:

  • cu educația media ca materie de bază, nu ca opțional exotic.

Despre cum ne mai putem educa — nu doar informa — în epoca AI, Amalia Enache a discutat în podcastul pOD by Edge Institute cu Cristina Lupu, director executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), și Bianca Oanea, specialistă în educație media și trainer în programul CJI.

Cine sunt invitatele

🎤 Cristina Lupu conduce Centrul pentru Jurnalism Independent din 2019, după aproape două decenii de activitate în programe de advocacy, formare și libertate media. Coordonează cel mai amplu program de educație media din România, ajuns la peste 10.000 de profesori și 290.000 de elevi.

🎤 Bianca Oanea are 15 ani de experiență în presă și comunicare. Este autoarea newsletterului News&Spice și trainer CJI, unde formează profesori pentru a introduce educația media în școli. Este pasionată de alfabetizarea digitală, combaterea dezinformării și cultura civică.

🎤 Amalia Enache, jurnalistă și moderatoare cu experiență, este gazda seriei pOD by Edge Institute, unde aduce în discuție teme-cheie pentru viitorul educației și societății digitale.

Ce afli din acest material

  • De ce educația media trebuie predată din grădiniță
  • Cum se schimbă relația copiilor cu informația în epoca AI
  • Ce înseamnă „biasul algoritmilor” și cum funcționează bula digitală
  • Ce pot face profesorii pentru a redeveni „influenceri de încredere”
  • Cum arată o școală în care curiozitatea e mai importantă decât tocirea

„Copilul trebuie învățat să traverseze și strada digitală”

Așa cum îl înveți pe copil să treacă strada, trebuie să-l înveți și cum să navigheze online,

spune Cristina Lupu.


În România, aproape 96% dintre liceeni sunt online zilnic, iar unii petrec peste 5 ore pe TikTok. De la grădiniță la gimnaziu, copiii consumă conținut fără filtre și fără repere.

CJI încearcă să schimbe asta printr-un program național care a ajuns deja în peste 460 de școli.

Nu e vorba doar de a-i proteja de internet, ci de a-i învăța să-l folosească creativ și critic. Internetul nu e un loc rău, e o lume care trebuie înțeleasă,

explică Cristina Lupu.

Le spunem copiilor să nu ia bomboane de la străini, dar străinul e azi online,

avertizează Bianca Oanea.


De la jocuri aparent inofensive la grooming, manipulare și propagandă, spațiul digital a devenit un nou „maidan” al copilăriei – fără reguli, dar plin de influenceri care modelează comportamente.

Copiii cred în influenceri cum credeam noi în Teleenciclopedie. Diferența e că influencerul de azi poate vorbi despre proteine dimineața și despre război seara — iar copiii îl cred la fel de mult,

adaugă Bianca Oanea.

Când algoritmii îți dau doar ce vrei să auzi

Șase din zece elevi de liceu cred că o informație e adevărată dacă le confirmă ce știau deja,

arată studiul CJI, publicat la începutul lui 2025.


Algoritmii fac același lucru: îți livrează doar ce vrei să crezi, spune Cristina Lupu

Aceasta este „bula digitală” în care trăim cu toții, indiferent de vârstă. Iar diferența dintre o societate vulnerabilă și una rezilientă stă în capacitatea fiecăruia de a pune întrebări.

Nu e suficient să-i învățăm pe copii să pună întrebări, ci să pună întrebările potrivite – cele care îi duc la informație, nu la confirmare,

explică Cristina Lupu.

Lecția profesorilor: să redevenim „influenceri de încredere”

Cursurile CJI nu sunt doar despre verificarea surselor, ci despre schimbarea mentalității.

Profesorii învață cum să integreze educația media în orice disciplină — de la matematică („cum pot fi manipulate graficele”) la română („cum citim critic un text”).

Vrem să facem din profesorat din nou o profesie cool. Sunt profesori fantastici care își transformă materia — de la Harap Alb în clip publicitar până la pildele lui Iisus ca reels-uri. Ei arată că materia nu e doar manualul,

spune Bianca Oanea.

A.I. și noua alfabetizare

Elevii folosesc deja ChatGPT pentru teme, dar fără să înțeleagă cum funcționează.

Când îi învățăm despre A.I., nu le spunem doar cum să-l folosească, ci cum să-l întrebe. Gândirea critică e singurul ghid de supraviețuire în era A.I.,

subliniază Cristina Lupu.

Educația media de azi include deja „biasul algoritmilor” și învață elevii să se întrebe: Cât de recente sunt datele? Ce surse a folosit AI-ul? Ce puncte de vedere lipsește?

„Ascultarea nu e învățare”

Una dintre cele mai provocatoare lecții pentru profesori este cea despre libertatea de exprimare

Copiii au aceleași drepturi ca adulții. Regulamentul școlar nu suprascrie Constituția. Curiozitatea e arma lor principală într-o lume digitală,

spune Bianca Oanea.

CJI îi învață pe profesori să nu penalizeze copiii vorbăreți, ci să-i transforme în cetățeni activi.

„Ascultarea nu e învățare”, punctează Bianca. „Învățarea înseamnă să întrebi, să greșești, să cauți, să discuți.”

De la educație media la democrație

Nu păstrăm democrația prin legi de urgență, ci învățând oamenii să pună întrebări,

spune Bianca Oanea.

Educația media nu e doar o materie, e o infrastructură democratică. Fără ea, riscăm să avem cetățeni manipulați, jurnaliști fără public și o societate care confundă emoția cu adevărul.

„Noi nu vorbim despre adevăr — vorbim despre informațiile așa cum sunt cunoscute la momentul respectiv”, explică Cristina. „E singurul mod de a rămâne sinceri într-o lume în care faptele se schimbă mai repede decât manualele.”

Un strop de optimism

Copiii sunt buni. Nu sunt mai proști, mai leneși sau mai dependenți de ecrane. Sunt așa cum îi facem noi,

spune Bianca Oanea.


Noi trebuie doar să le oferim instrumentele potrivite. Dacă îi învățăm să pună întrebări, vor fi mai inteligenți decât noi.

⏯️ FFW | Vezi episodul integral pe canalul Edge Institute / Youtube

Iată, mai jos, trimiteri directe la câteva idei din discuție – cu recomandarea de a urmări tot podcastul, pentru un context corect:

▶️ 09:25 | Cum ne ferim de pericolul din online?

▶️ 11:30 | De ce este importantă educația media?

▶️ 15:30 | Cum facem să fie învățământul din nou atractiv?

▶️ 19:57 | Studiul „Relația cu informația și obiceiurile de consum media ale copiilor și tinerilor din România”

▶️ 27:30 | Încrederea în jurnaliști este substituită de încrederea în surse personale/directe

▶️ 40:17 | Cât de importantă este educația media? Cum o putem realiza în mod eficient?

pOD by Edge Institute este o producție originală a Edge Institute – think-tank independent din România dedicat digitalizării economiei și societății — detalii pe edgeinstitute.ro

Podcastul pOD este realizat în colaborare cu Upgrade 100, care produce și seria Digitalination– un alt proiect Edge Institute x U100 ce explorează digitalizarea administrației publice și a statului român, o inițiativă parte din IQ Digital – un turneu național și proiect media realizat alături de George – inovație BCR. Partener tech: Vodafone România.

Vă invităm să urmăriți și alte producții Upgrade 100 pentru Edge Institute în acest playlist Youtube.

Marian Hurducas

Antreprenor, marketing & content strategist cu peste 15 ani de experiență, fost jurnalist. Co-realizator al show-ului de cultură digitală UPGRADE 100 Live – difuzat lunea de la 7 PM la Radio Guerrilla.

View all posts

Comentează

Your email address will not be published. Required fields are marked *