🎙️ Educația viitorului, în țara cu cele mai reduse competențe digitale din UE. Invitatul pOD by Edge Institute (ep. 1) este Daniel David, ministrul Educației
Cum putem construi o școală care să pregătească elevii din România pentru viitor, într-o lume unde tehnologia, gândirea critică și inteligența artificială devin esențiale?
Răspunsurile vin chiar de la ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în primul episod al podcastului pOD by Edge Institute, moderat de jurnalista Amalia Enache.
Este primul episod dintr-o serie de discuții dedicate educației din România, în contextul în care țara noastră se află pe ultimele poziții în clasamentul DESI* al Uniunii Europene, clasament care analizează periodic nivelul digitalizării din fiecare țară (detalii, la finalul articolului).
Cine sunt interlocutorii?
🎙️ Realizatoare: Amalia Enache (foto, stânga) – jurnalistă și moderatoare cu experiență, cunoscută pentru interviuri care scot la suprafață teme esențiale pentru societate.
🎙️ Invitat: Daniel David (foto, dreapta) – profesor universitar de psihologie, rector al Universității „Babeș-Bolyai”, autor al raportului QX privind reforma educațională și, în prezent, ministru al Educației și Cercetării. Este unul dintre puținii decidenți care privesc educația și prin lentila științei și a psihologiei cognitive.
__________________________
Ce vei afla din acest episod?
▶️ Cum s-a transformat „ministrul reformelor” într-un „ministru al austerității” și ce consecințe are asta pentru educație.
▶️ De ce gândirea critică nu trebuie să fie doar o materie separată, ci o metodă de predare la toate disciplinele.
▶️ Cum poate fi redus analfabetismul funcțional prin schimbarea curriculumului și prin manuale interactive.
▶️ Ce soluții există pentru școlile din mediul rural, unde calitatea educației este de trei ori mai scăzută decât la oraș.
▶️ Cum putem integra tehnologia în școală, evitând atât abuzul, cât și excluderea ei? Când vom avea manuale digitale?
▶️ Care este rolul profesorului în viitor și de ce trebuie să devină mentor și facilitator.
▶️ Cum poate fi folosită inteligența artificială în educație, fără să devină un substitut al profesorului.
Între criză și reformă: ministrul Austerității
Daniel David recunoaște deschis că, deși a venit în minister cu un plan de reformă, contextul economic l-a obligat să devină un „ministru al austerității”:
„Pentru ca elevii să aibă salarii și burse la timp, am avut nevoie de încă 2 miliarde de lei, pe care statul nu i-a avut. Reformele le putem face doar după ce controlăm criza fiscal-bugetară.”
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David
Cu toate acestea, el spune că echipa sa a început deja lucrul la noile programe pentru liceu, bazate pe planurile-cadru gândite în primul mandat.
Obiectivul: un curriculum nou din 2026, care să reducă analfabetismul funcțional și să pregătească elevii pentru viață, nu doar pentru examene.
Gândirea critică – cheia oricărui progres
Ministrul insistă că gândirea critică nu poate fi izolată într-o materie separată.
„Trebuie să predai matematică, română, istorie sau geografie prin logica gândirii critice. Dacă rămâi doar cu disciplina ‘Gândire critică’, n-ai făcut nimic.”
Mai mult, 25% din timpul fiecărei discipline ar trebui alocat remedierii, consolidării și aplicării practice a cunoștințelor, crede David.
Copiii trebuie să învețe nu doar să reproducă informații, ci și să le folosească în viața de zi cu zi – exact logica testelor PISA, unde România are rezultate slabe.
Profesorul viitorului, mentor și coach
Imagine din timpul înregistrării podcastului
Într-o lume unde informația este la un click distanță, diferența dintre elev și profesor nu mai poate fi „eu știu mai mult decât tine”.
„Profesorul viitorului trebuie să înțeleagă că elevul este co-creator al propriei educații. Rolul profesorului este să transforme informația accesibilă în cunoaștere autentică, evitând pseudo-cunoașterea.”
▶️ Astfel, profesorul devine un mentor și coach, care personalizează metodele de predare și creează contexte interactive, nu un simplu transmițător de informații:
Tehnologia – prieten sau inamic?
Un alt subiect central este locul tehnologiei în educație.
„Tehnologia nu este bună sau rea. Devine bună sau rea în funcție de cum o folosești.”
Daniel David, Ministrul Educației și Cercetării
“În mediul rural, soluțiile digitale ar putea compensa lipsa profesorilor“, crede David.
Elevii din Munții Apuseni ar putea face ore online cu cei mai buni profesori din Cluj sau București.
Însă infrastructura, instruirea dascălilor și mentenanța unui proiect de acest fel sunt încă piedici majore.
În mediul urban, unde copiii petrec deja ore bune pe ecrane, soluția – spune ministrul David la pOD by Edge Institute – este ca manualele să fie completate de componente digitale interactive, cu exerciții suplimentare, realitate virtuală și elemente de gaming.
Inteligența artificială – instrument, nu înlocuitor
▶️ Ministrul admite că I.A. (inteligența artificială) poate fi un sprijin valoros, dar crede că, pe termen scurt și mediu, nu va înlocui profesorii:
„Inteligența artificială este doar un instrument. Responsabilitatea rămâne la om. Important este să-i învățăm pe copii cum să o folosească și să recunoască atunci când o folosesc.”
Un exemplu: proiectele scrise cu ajutorul I.A. pot fi acceptate, dar elevul trebuie să le apere oral, pentru a demonstra că stăpânește competențele evaluate.
Lupta cu analfabetismul funcțional, o mare provocare
Întrebat ce și-ar dori să rămână după mandatul său, David răspunde: “Reducerea analfabetismului funcțional și descentralizarea reală a educației”.
Adaugă, însă:
„Mi-ar plăcea ca școlile să aibă libertatea să-și personalizeze planurile, în funcție de profesorii și resursele locale. Asta ar însemna o educație adaptată, nu un model unic impus de sus.”
pOD by Edge Institute este o producție originală a Edge Institute – think-tank independent din România dedicat digitalizării economiei și societății — detalii pe edgeinstitute.ro
Podcastul pOD este realizat în colaborare cu Upgrade 100, care produce și seria Digitalination – un alt proiect Edge Institute x U100 ce explorează digitalizarea administrației publice și a statului român, o inițiativă parte din IQ Digital – un turneu național și proiect media realizat alături de George – inovație BCR. Partener tech: Vodafone România.
Cel mai recent material din această serie a fost filmat la Cazinoul din Constanța și se poate vedea aici.
DESI este acronimul pentru Digital Economy and Society Index
– adică Indicele Economiei și Societății Digitale, un instrument folosit de Comisia Europeană pentru a măsura nivelul de digitalizare din statele membre ale UE.
Indicele analizează, pe baza unor indicatori standardizați, cât de pregătită este o țară pentru era digitală. Indexul se bazează pe patru mari dimensiuni:
Capital uman – competențe digitale de bază și avansate ale populației, inclusiv specialiști în IT&C.
Conectivitate – infrastructura de internet fix și mobil (acoperire, viteză, costuri).
Integrarea tehnologiei digitale în afaceri – cât de mult folosesc companiile tehnologii digitale (cloud, big data, comerț electronic etc.).
Servicii publice digitale – gradul de digitalizare al administrației, e-guvernare, accesul cetățenilor la servicii publice online.
📉 România este, de ani buni, pe ultimele locuri în DESI, mai ales din cauza decalajelor la competențe digitale ale populației și la digitalizarea administrației publice, chiar dacă la conectivitate (rețele broadband) stăm relativ bine.
Comentează