„România are sate care nu mai au viitor.” – afirmația șocantă vine chiar din partea lui Marian Preda, rectorul Universității din București, invitat al Amaliei Enache în episodul 2 al pOD by Edge Institute.
O discuție tăioasă despre decalaje, profesori care nu mai pot ține pasul și competențe digitale care lipsesc acolo unde internetul de mare viteză este deja prezent.
Cine sunt interlocutorii?

🎙️ Realizatoare: Amalia Enache (foto, stânga) – jurnalistă și moderatoare cu experiență, cunoscută pentru interviuri care scot la suprafață teme esențiale pentru societate.
🎙️ Invitat: Marian Preda (foto, dreapta) – rector al Universității din București și sociolog, fost decan al Facultății de Sociologie și Asistență Socială. Este unul dintre cei mai vocali experți când vine vorba de educația din România, reforme structurale și rolul universităților în modernizare.
Ce afli din acest material
▶️ De ce România merge „cu mai multe viteze” și ce zone riscă să rămână în secolul XIX.
▶️ Cum se traduce paradoxul „internet rapid, competențe digitale scăzute”.
▶️ Ce probleme reale are invățământul și de ce universitățile private au contribuit la ele.
▶️ Cum pot profesorii să devină influenceri autentici pentru generațiile atrase de ecrane.
▶️ De ce AI-ul nu va putea înlocui complet profesorul și unde rămâne cheia diferenței.
▶️ Ce competențe trebuie să-și pună tinerii „în raniță” pentru a face față viitorului.
🚜 România cu mai multe viteze
Sunt sate în care în 5 ani s-au născut doar 3 copii. Comune întregi care nu au viitor.
Marian Preda
Ruralul îmbătrânit și lipsit de infrastructură educațională contrastează brutal cu marile orașe, unde universitățile atrag cei mai mulți tineri. Inechitățile geografice și educaționale se suprapun și creează un „efect de concentrare a problemelor”: sărăcie, lipsa locurilor de muncă, servicii medicale precare.

Context în care invitatul Amaliei Enache consideră că România nu are nevoie de mai multe locuri în facultăți pentru a urca în topul țărilor cu populație absolventă de studii superioare, și să-și ducă copiii până la facultate.
📱 Internet avem. Dar ce facem cu el?
94% dintre români au acces teritorial la internet. Dar doar 28% au competențe digitale.
Marian Preda
Paradoxul e clar: România e campioană europeană la viteza conexiunilor, dar codașă la modul în care le folosim. De la plăți online la semnătură digitală sau colaborare în cloud,
România rămâne „la jumătatea mediei UE”.
🎭 Profesorul ca influencer
Profesorul este un actor. Intră în competiție cu influencerii și cu Netflix.
Marian Preda
Preda avertizează că profesorii care vin în clasă doar cu manualul nu mai pot câștiga atenția copiilor. Lecțiile trebuie gândite ca show-uri interactive: video, audio, exerciții în timp real, aplicații de testare.
🤖 AI și rolul profesorului
AI-ul poate prelua rutina, dar nu va putea înlocui conexiunea emoțională.
Marian Preda
Profesorii trebuie să rămână antrenori de curiozitate și creativitate. Emoția, intuiția și relația umană nu pot fi replicate de algoritmi.
🧠 Gândirea critică, cheia educației viitorului
Lipsa gândirii critice conduce la conformism. Copiii trebuie învățați să chestioneze totul.
Marian Preda
De la familie la școală, educația trebuie să cultive libertatea de a întreba și de a explora, nu doar de a memora.

La final, întrebat fiind de Amalia Enache ce aplicații folosește, Marian Preda povestește că utilizează cel mai des, de la Google și Wikipedia până la ChatGPT.
Concluzia lui Marian Preda
Educația viitorului trebuie să fie extrem de adaptativă. Trebuie să fim pregătiți pentru necunoscut.

⏯️ FFW | Vezi episodul integral pe canalul Edge Institute / Youtube
Iată, mai jos, trimiteri directe la câteva idei din discuție – cu recomandarea de a urmări tot podcastul, pentru un context corect:
▶️ 00:00 | România cu mai multe viteze și satele fără viitor
▶️ 05:00 | Internet rapid, dar competențe digitale scăzute
▶️ 18:00 | Criza calității profesorilor și ce soluții propune UB
▶️ 26:00 | Profesorul-influencer: cum captezi atenția elevilor
▶️ 32:00 | AI și profesorul: ce va înlocui inteligența artificială și unde rămâne profesorul esențial
▶️ 40:00 | Ce opțiuni de carieră mai are un student într-o lume dominată de investițiile în AI
▶️ 45:00 | România, cei mai puțini absolvenți de studii superioare din UE: vina facultății sau a abandonului școlar?
▶️ 50:00 | Siguranța digitală a studenților
▶️ 53:00 | Gândirea critică în educația viitorului
🎧 Urmărește episodul integral pe canalul Edge Institute și abonează-te la newsletter pentru a nu rata următoarele conversații: https://newsletter.edgeinstitute.ro
Despre pOD și Edge Institute
pOD by Edge Institute este o producție originală a Edge Institute – think-tank independent din România dedicat digitalizării economiei și societății — detalii pe edgeinstitute.ro
- Institutul reunește experți și lideri din tehnologie, educație și business, cu misiunea de a ridica România la media europeană a digitalizării în următorul deceniu.
Podcastul pOD este realizat în colaborare cu Upgrade 100, care produce și seria Digitalination– un alt proiect Edge Institute x U100 ce explorează digitalizarea administrației publice și a statului român, o inițiativă parte din IQ Digital – un turneu național și proiect media realizat alături de George – inovație BCR. Partener tech: Vodafone România.
- Cel mai recent material din această serie este 🎙️ Educația viitorului, în țara cu cele mai reduse competențe digitale din UE. Invitatul pOD by Edge Institute (ep. 1) este Daniel David, ministrul Educației

Vă invităm să urmăriți și alte producții Upgrade 100 pentru Edge Institute în acest playlist Youtube.

Comentează