168 de dolari pe an. Atâta costă să duci un copil de la zero până în stadiul în care este capabil să programeze singur, de pildă, o seră inteligentă pentru familia sa. 168 de dolari pentru un an școlar.
De unde știm ? De la echipa CODE Kids, un proiect lansat în 2017, prin care mii de copii din mediul rural au învățat să programeze și să facă primii pași în antreprenoriat.
Potrivit Fundației Progress, care a inițiat acest proiect național, fiecare comunitate implicată a câștigat în acest an 11,7 lei pentru fiecare leu investit în instruirea acestor copii.
Asta înseamnă un profit de peste 1000%.
Cum se întâmplă acest lucru, ce este CODE Kids și ce își propune pentru 2025 sunt lucruri pe care publicul orădean le-a aflat la IQ DIGITAL Summit.
A fost un moment emoționant, care a inclus și prezentarea a patru proiecte realizate de micii IT-iști din mediul rural.
ÎN ACEST WEEKEND, CODE Kids te așteaptă la Târgul Național de Știință Îi poți cunoaște pe tinerii antreprenori de la CODE Kids sâmbătă, 23 noiembrie, la Târgul Național de Știință București, care are loc în clădirea Universității Politehnica din complexul Leu.
Toate detaliile despre eveniment, aici
“Cumpăr imediat!”
Consecințele pe care un asemenea proiect le produce într-o comunitate pot fi măsurate printr-un indicator denumit “impact social”.
Acest indicator are rolul de a motiva companiile să investească în educația copiilor din mediul rural.
Impactul social al investiției în CODE Kids este de 11,7 la 1. Altfel spus, pentru fiecare leu pe care un business îl investește într-o echipă de programatori de la CODE Kids, comunitatea unde trăiește acea echipă câștigă 11,7 lei.
Și mai interesant este că profitabilitatea proiectului crește de la an la an. De exemplu, în 2023, indicatorul SROI (Social Return on Investment) pentru proiectul CODE Kids era de 6,3 la 1.
Practic, valoarea produsă de investiția în micii IT-iști s-a dublat într-un singur an.
Cum funcționează CODE Kids?
CODE Kids funcționează ca un club de programare. Orele se desfășoară în biblioteci publice și, pe lângă informatică, elevii doritori pot învăța matematică, limba engleză sau chiar leadership.
Din 2017, când a fost lansat, în proiectul Code Kids au fost implicați peste 12.000 de copii. Astăzi, sunt active 247 de cluburi CODE Kids în 40 județe din România și în Republica Moldova.
Doar în 2024, peste 2.500 de copii au beneficiat de șansele oferite în aceste cluburi.
CODE Kids a pornit de la starea deplorabilă în care se află învățământul rural de la noi.
Potrivit unui sondaj realizat de World Vision România și citat de Euronews, 29% dintre elevii din mediul rural spun că nu au instrumente de scris. În același timp, 20% dintre ei nu au caiete, iar 17% nu au nici măcar ghiozdane în care să-și pună rechizitele.
Situația este și mai gravă când vine vorba despre accesul la lecții unde să deprindă competențe tehnice.
Am analizat modul în care sunt predate orele de programare în mediul rural, iar 60% dintre elevi ne-au spus că profesorii lor de informatică nu sunt specializați. Foarte mulți dintre ei mai predau matematică, română, engleză sau chiar religie. Nu îmi pot da seama cât de bine poate să iasă o oră de informatică ținută de un profesor de religie,
povestește Narcis Lunceanu, manager de proiect la CODE Kids
Copiii doritori sunt înscriși în clubul CODE Kids în prima parte a anului. Apoi, bibliotecarul sau unii profesori din școală se ocupă de organizare, iar tot ce ține de instruirea propriu-zisă a copiilor se realizează pe o platformă online.
În cei doi ani pe care îi petrec în program, copiii învață să fie autodidacți și realizează proiecte utile comunității, pe care le prezintă la tot felul de evenimente și de târguri.
Sunt cursuri de robotică și programare cu focus pe mediul rural, pentru că acolo e mare nevoie. Copiii merg dimineața la școală, stau acolo până aproape de ora 14, apoi merg la bibliotecă, termină ce au de făcut și apoi se duc acasă pentru a-și ajuta părinții cu treburile gospodărești,
a explicat Narcis Lunceanu.
Un proiect cât o țară
În sesiunea de întrebări și răspunsuri de la Oradea, directoarea Camelia Crișan a spus că are planuri mari privind extinderea acestui proiect:
În cadrul orelor de la cluburile CODE Kids, copiii nu învață doar programare sau matematică, ci și să vorbească în public și și să dobândească abilități de leadership: lucruri care, în viața de adult, te pot transforma, din angajat, într-un antreprenor de succes.
Vrem să le demonstrăm companiilor că investiția de la o vârstă fragedă în competențele STEM ale copiilor este o investiție minunată în viitorii lor angajați. Copiii care se duc devreme spre competențe STEM au o deschidere mai mare către ideea de a merge către universitățile tehnice,
a mai spus Camelia Crișan.
⚙️ STEM este un acronim pentru Science, Technology, Engineering, Math adică Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică. STEM este un curriculum bazat pe ideea de a educa tinerii în aceste patru domenii printr-o abordare interdisciplinară și aplicată.
Directoarea Fundației Progress a insistat asupra acestei informații: CODE Kids este și va rămâne un program gratuit, în care copiii investesc timp și energie, în timp ce resursele educative le sunt asigurate.
a explicat Camelia Crișan.
Copiii și familiile lor nu plătesc niciun leu. Nu e ca în povestea cu «școala e gratuită în România», dar apoi părinții plătesc tot. Nu. În mod real, cursurile CODE Kids sunt gratuite. Bibliotecile, părinții și copiii nu cumpără nimic, iar materialele folosite sunt puse la dispoziție în cadrul programului,
Micii antreprenori vă așteaptă la Târgul Național de Știință
În materialul video de mai jos puteți să vedeți patru prezentări făcute de elevi de la CODE Kids care au lucrat la proiecte științifice.
Pe scena Summit-ului de la Oradea au urcat:
🎤 Gabriela-Lelia Barbu (14 ani) | Wizards Code Club, Pietrari;
🎤 Brigitta Pál | Robocopiii, Mugeni (Harghita);
🎤 Alexia-Roxana Mátyás | Code Evolution, Viișoara (Cluj);
🎤 Mara Mestic | Fast Coders, Vișeu de Sus (Maramureș);
🎤 Vlad Ștefan Sabadâș | Cyber Hackeri, Zalău (Sălaj).
Din aceste prezentări veți afla cum arată un cărucior de cumpărături care te ajută să fii mai responsabil la shopping, o inovație care-i ajută pe consumatorii casnici să gestioneze mai eficient consumul de energie electrică, un joc ce sprijină dezvoltarea copiilor cu nevoi speciale, dar și un detector de minciuni realizat de o echipă din Zalău.
⏯️ Iată mai jos principalele momente Code Kids de pe scena IQ DIGITAL Summit Oradea:
▶️ 02:20 Code Kids: programatorii viitorului
▶️ 06:45 Șanse reduse pentru copii, în mediul rurual
▶️ 09:00 Cluburi de robotică pentru copii de la sate
▶️ 13:43 Moment special: Elevator pitch
▶️ 14:36 Prezentare proiect Mara Mestic, Fast Coders, Vișeu de Sus (Maramureș)
▶️ 16:27 Prezentare proiect Brigita Pál, Robocopii, Mugeni (Harghita)
▶️ 18:57 Prezentare proiect Vlad Ștefan Sabadâș, Yber Hackeri, Zalău (Sălaj)
▶️ 20:37 Prezentare proiect Alexia Mátyás, Code Evolution, Viișoara (Cluj)
▶️ 22:38 Sesiune Q&A cu Camelia Crișan, directoarea Fundației Progress, moderată de Smaranda Heroiu, director executiv Upgrade 100
▶️ 23:13 Code Kids, dincolo de cursurile de coding
NU RATA! UN WEEKEND DESPRE VIITOR – LA TÂRGUL NAȚIONAL DE ȘTIINȚĂ “CODE KIDS”.
Iar pe 23 noiembrie, de la ora 11, în holul Facultății de Automatică și Calculatoare de la Politehnică, veți putea vedea prototipurile aduse la Târgul Național de Știință de 40 de echipe de coderi din România rurală.
La acest eveniment, copiii vizitatori vor putea participa la activități interactive, care le pot deschide apetitul pentru știință: interacțiuni cu roboți, căutare de comori sau ochelari VR. Între timp, folosind softuri de A.I., părinții își vor putea testa competențele de detectare a știrilor false sau a imaginilor de tip deep fake. Accesul este gratuit.
- Vă recomandăm și ediția Code Kids la IQ DIGITAL Summit de la Craiova. O puteți urmări aici:
ℹ️ CE ESTE IQ DIGITAL?
Un concept hybrid media gândit de echipa Upgrade 100 alături de George – Inovație BCR.
— Detalii, aici.
- Proiectul educațional cuprinde evenimente, podcasts, newslettere, online publishing, video short & long form – și e difuzat online, dar și la radio și TV, cu scopul de a sprijini procesele de digitalizare cu care se confruntă sectorul IMM, administrația publică și comunitățile locale din România.
| VODAFONE România s-a alăturat proiectului ca technology partner.
| Secțiunea DIGITALINATION e dezvoltată și cu ajutorul Institutului ASPEN România.
| Parteneri regionali: The European Digital Innovation Hub in Transilvania x Transilvania IT Cluster.
Comentează