Un concept UPGRADE 100 powered by George. Primul banking inteligent.

„Dacă nu gândim dincolo de masa noastră și nu înțelegem că 1+1+1 trebuie să facă mai mult decât 3, nu se poate” – crede Alin Mercheș, Co-founder și CEO Mobiversal.

El a fost unul dintre cei trei antreprenori tech invitați în panelul Make IT in Oradea de la IQ Digital Summit alături de Gabriel Ciordaș, fondator Creatopy, Flipsnack și SVGator, și de Cătălin Rus, COO & Co-founder al Prime Dash.

Sala Teatrului “Regina Maria” din Oradea în timpul dezbaterii “Make IT in Oradea”.

Discuția, cât se poate de tranșantă, a fost moderată de David Achim, director executiv al “Make IT in Oradea” ​​– care e primul program de incubare din România finanțat din bani publici, cu scopul de a sprijini dezvoltarea accelerată a unor startupuri tech locale. 

  • 📚 Poți citi aici povestea Make IT In Oradea
  • 🎬 Aici aftermovie și topul celor mai apreciate momente de la summit

Înainte de dialogul cu antreprenorii invitați, Achim a avut un mesaj adresat comunității internaționale.

A explicat, în doar 5 minute, de ce Oradea este diferită și a vorbit despre strategia orașului de a atrage cât mai multe proiecte perfomante. Iată un fragment:

“Make IT in Oradea” are planuri mari, a spus David Achim pe scena IQ DIGITAL Summit:

„Obiectivul nostru este să ajungem la 100 de startup-uri deschise în Oradea până în 2040”.

Cunoscutul antreprenor în serie Gabriel Ciordaș (foto, în dreapta) este unul dintre fondatorii inițiativei “Make I.T. in Oradea”.

El spune că nu i-a fost greu să convingă autoritățile să aloce 300.000 de euro pentru a finanța ideile de business ale orădenilor.

“Am avut șansa de a avea un primar vizionar, care a înțeles rapid de ce este un proiect bun pentru comunitate”

– a explicat Ciordaș, făcând referire la fostul primar al Oradiei, Ilie Bolojan

Dar lucrurile nu au fost neapărat simple, apoi.

A fost nevoie de timp, a explicat Alin Mercheș, pentru ca jucătorii din piața locală să înțeleagă că trebuie să se asocieze pentru ca ecosistemul să existe și să evolueze.

În plus, o altă mare problemă generală în România – de care s-au izbit la început – a fost lipsa de încredere. O “boală grea” a românilor, în general – după cum a spus CEO-ul Mobiversal:

O altă problemă care ține de mentalitate e cea identificată de Cătălin Rus, COO al companiei Prime Dash.

Foarte direct, el a spus că antreprenorii români nu reușesc întotdeauna să înțeleagă cât de mare este lumea, de fapt. 

Din această cauză, ieșirea pe piețele externe vine adesea cu un șoc cultural. 

„Am învățat că depresia națională o lași la graniță. A trebuit să înțeleg că lumea e mai mare decât credem noi.

Când am ajuns la Mastercard, deja știam ce am de făcut și deja aveam în spate o echipă căreia îi vândusem acest mindset. Apoi, produsul nici a mai contat atât de mult: important e ce probleme poți rezolva”, a spus Cătălin Rus pe scenă.

Alin Mercheș (foto, centru) a completat, spunând că este de-a dreptul alergic la stilul de gândire defetistă și că încearcă să le transmită optimism oamenilor cu care lucrează. 

La rândul său, Gabriel Ciordaș a spus că, pentru a nu se confrunta cu acest gen de mentalitate, a încercat încă din „fragedă pruncie antreprenorială” să lucreze doar pe piețe externe.

„Am făcut produse doar pentru piețe externe și asta m-a ajutat.

Niciodată nu am suferit din cauza faptului că sunt român, dar am văzut asta la colegii mei.

Cred că am reușit totuși să demonstrăm că suntem la fel de buni sau mai buni, iar cu Creatopy și Flipsnack am arătat că suntem cei mai buni în domeniu”

Un business trebuie să se concentreze doar pe clienți, făcând abstracție de concurența care dispune de mult mai mulți bani – acesta este unul dintre sfaturile lui Ciordaș pentru tinerii antreprenori.

Piața Teatrului “Regina Maria” din Oradea în timpul summit-ului IQ DIGITAL

Aceeași mentalitate îți poate duce startup-ul către un exit profitabil, lucru pe care Alin Mercheș l-a descris ca fiind esențial în modul în care el se raportează la ideea de antreprenoriat.

Iar pentru asta, a venit cu câteva sfaturi foarte clare:

1 – business-ul să fie sustenabil și profitabil;

2 – un business, cu cât depinde mai puțin de tine, cu atât e mai sănătos;

3 – nu face business-uri ca să le vinzi: timpul potrivit pentru exit este atunci când vine „pețitorul” potrivit;

4 – momentul potrivit este cel în care știi că banii din exit sunt suficienți pentru a investi în altă parte;

5 – un exit reușit este aproape un miracol, nu o regulă;

6 – e bine să ai valori peste care să nu treci: de pildă, să mai poți sta la o terasă, fără să te sune investitorii non-stop.

Discuția lui Achim cu cei 3 antreprenori bihoreni a atins și teme delicate. Una ar fi că, uneori, e încă “eficient” să nu insiști foarte tare pe informația că ai un startup în România.

Co-fondatorul Prime Dash Cătălin Rus a recunoscut, de altfel, că, pentru a avea succes în Emiratele Arabe Unite cu produsul său, nu a insistat prea mult pe faptul că e o companie din Oradea.

“Am învățat de la cei mai buni, am decis să deschidem un birou la Londra. Sunt încă idei preconcepute cu care avem de luptat”.

Prime Dash lucrează acum cu Guvernul din Dubai. Tehnologia e utilizată pentru a gestiona un fond de 8 miliarde de dolari.

Soluția lor ar fi putut fi utilizată și în România. Ceea ce nu s-a întâmplat – din motive care s-ar putea să fie familiare. Iată un fragment relevant:

Rus a mai povestit că, la un moment dat, el și colegii săi au intrat în contact cu Coca Cola Euro-Asia, în Dubai. Colaborarea a fost un adevărat reality-check pentru antreprenorul român.

În primul rând, pe cei de la Coca Cola nu i-a interesat produsul, ci capacitatea companiei Prime Dash de a răspunde unei provocări.

Cătălin Rus de la Prime Dash a cucerit audiența prin tonul franc și răspunsurile directe

„Nu e că Dubaiul are bani, ci faptul că sunt extrem de deschiși spre zona de inovație și tehnologii și au un apetit uriaș pentru a risca. Mentalitatea asta cam lipsește la noi”

– a mai spus Cătălin Rus.

Din dezbatere nu putea să lipsească, desigur, subiectul care animă orice discuție de business la ora actuală: impactul inteligenței artificiale. 

„Dacă vorbești unei companii despre produsele tale și nu spui nimic despre A.I, s-a terminat, nici nu te ascultă”

a spus Gabriel Ciordaș, spre amuzamentul publicului aflat în Teatrul “Regina Maria”. 

El consideră că această tehnologie trebuie privită ca o oportunitate de a „dezgheța” creativitatea oamenilor – un aspect care încă stă în umbra task-urilor repetitive.

„Ne vom baza mai mult pe tehnologie decât pe oameni, dar asta nu înseamnă că oamenii sunt scoși din schemă. Nu există nicio companie care ar risca să lase totul să se întâmple complet automatizat, a spus Ciordaș.

Problema reală nu este la joc, ci la jucători, crede antreprenorul orădean. Și ține în primul rând de mentalitate:

„Pentru business, frica este cel mai mare dușman. Antreprenorii trebuie să lase acasă frica”

Vezi multe alte idei și informații utile în materialul integral, publicat pe canalul Youtube al Upgrade 100.

Vizionarea celor 35 de minute video te va ajuta să înțelegi mai bine cum funcționează comunitatea de startup-uri din Oradea și de ce modelul “Make I.T. in Oradea” poate fi “exportat” și în alte orașe:

Iată mai jos trimiteri directe spre principalele teme ale discuției:

0:30 – English Intro: What you need to know about Oradea?

6:45 – Cine sunt invitații?

7:54 – Ce este diferit la Oradea?

10:00 – Cum a apărut Make IT In Oradea?

11:30 – Cum a reușit PrimeDash?

13:50 – Cum depășim “depresia națională”?

17:50 – Care au fost principalele piedici?

20:00 – De ce PrimeDash e bun în Dubai, nu și la București?

23:00 – Mai există companii fără A.I.? Ce se schimbă?

27:15 – Cum reușești un exit ca startup, din Oradea?

31:15 – Expansiune globală: spre Est sau Vest?

33:25 – De ce trebuie încă să te “ascunzi” că ești din România?

34:10 – Ce nu e perfect în Oradea, ce ar trebui schimbat.

Un concept hybrid media gândit de echipa Upgrade 100 alături de George – Inovație BCR.

— Detalii, aici.

  • Proiectul educațional cuprinde evenimentepodcastsnewslettere, online publishingvideo short & long form – și e difuzat online, dar și la radio și TV, cu scopul de a sprijini procesele de digitalizare cu care se confruntă sectorul IMM, administrația publică și comunitățile locale din România. 

VODAFONE România s-a alăturat proiectului ca technology partner.

| Secțiunea DIGITALINATION e dezvoltată și cu ajutorul Institutului ASPEN România.

| Parteneri regionali: The European Digital Innovation Hub in Transilvania x Transilvania IT Cluster.

| Parteneri locali: Make <IT> in Oradea și BIHOREANUL.

Radu Hanganut

Jurnalist @Euronews România
Realizator și Prezentator al rubricii #TheCube

View all posts

Comentează

Your email address will not be published. Required fields are marked *