Prezentările lui Matthew Griffin merită ascultate fie și numai pentru că ne pot scăpa definitiv de angoasele pe care ni le generează provocările viitorului.
Griffin este unul dintre speakerii confirmați pentru a doua ediție a IQ DIGITAL Summit, care va avea loc pe 15 noiembrie, la Teatrul „Sică Alexandrescu” din Brașov.
La eveniment vor mai participa, printre alții, jurnalistul social – tech Andreas Ekstrom, Iulian Stanciu, co-fondator eMag sau Allen Coliban, primarul Brașovului.
Într-un interviu pentru IQ DIGITAL, Mathew spune că unul dintre rolurile sale este să-și ajute clienții sau auditorii să fie mai puțin speriați de cum va arăta lumea (businessul, societatea, cultura) peste 20, 30 sau 50 de ani.
Capacitatea sa de a prezice viitorul tech i-a adus mai multe etichete: „consultantul din spatele consultanților” e, poate, cea mai potrivită.
Matthew a devenit unul dintre cei mai respectați futurologi ai momentului, după o carieră în companii tehnologice de top – IBM, ATOS și Dell.
Printre clienții săi s-au numărat, pe lângă guverne și case regale, companii multinaționale precum Accenture, Aon, Arm, BCG, Credit Suisse, Decathlon, Dentons, Deloitte, Huawei, Lego, LinkedIn, Microsoft, Qualcomm, RWE, SAP, Samsung sau T-Mobile.
În plus este o sursă des citată de BBC, Bloomberg, CNBC, Discovery, Forbes, The Telegraph, ViacomCBS și WIRED.
Căutați știrile bune care care nu aduc click-uri
„Terapia” sa pornește în primul rând de la nivelul percepției. E de părere că principala sursă a fricilor legate de viitor pornesc de la știrile negative pe care media le rostogolește la infinit.
Tuturor, de exemplu, le e familiar narativul “roboții software vor distruge bună parte din job-urile de azi.”
Realitatea este însă cu totul alta, în viziunea sa: „Pentru fiecare știre proastă, vă pot arăta 100 bune.” Una ar fi, de exemplu, că inteligența artificială nu va distruge, ci va crește capacitățile umane.
Problema e că știrile „bune” nu trec sticla, nu aduc click-uri, așa că trec neobservate.
Până la urmă, viitorul nu e o chestiunea atât de greu de prezis dacă dispui de suficient de multe date.
M. Griffin
Orice om de pe stradă îți poate spune că automobilele electrice sunt viitorul transportului rutier, pentru că vede cu proprii ochi că prețul acestora scade, băncile pariază tot mai mult pe producția de mașini electrice, iar Elon Musk a creat cea mai valoroasă companie auto din lume fără să fi avut pedigree-ul lui Porsche sau Daimler.
Pentru a anticipa, „e nevoie de date din mii, chiar sute de mii de surse”, sintetizează Matthew esența efortului său de zi cu zi.
Trei întrebări fundamentale
Unul din exercițiile concrete pe care le-a făcut de-a lungul timpului a fost să ajute câteva companii să-și construiască o strategie cu bătaie lungă, adică până în ziua în care își vor sărbători centenarul.
Pe clienții săi – precum Decathlon, Samsung sau Disney – îi învață să răspundă la 3 întrebări fundametale:
- Care este problema pe care trebuie să o rezolve?
- Cum să rezolve problema?
- Care este momentul oportun pentru ca un produs sau un serviciu revoluționar să fie adus pe piață?
În esență, pregătirea pentru viitor presupune o cultură adecvată scopului, oameni, procese și resurse care fie să transforme compania din temelii, fie să construiască noi linii de business pentru noi piețe.
Unul dintre motto-urile preferate: „Science Fiction devine tot mai rapid fapt științific.” Un exemplu care îi susține teza – deja există interfețe inteligente care pot citi mintea oamenilor, redirecționând gândurile și imaginile într-un stream pe YouTube.
Matthew Griffin nu se limitează doar la a-și ajuta clienții să anticipeze tendințele din următoarele decenii – deep future -, ci vrea să și schimbe (măcar un pic) viitorul.
Își dorește ca, în perspectivă, să avem „un capiatlism etic, în care toată lumea câștigă”. Cu alte cuvinte, filosofia potrivit căreia acționarii și profitul sunt mai presus de oameni și de planetă trebuie shimbată.
Oamenii nu sunt o simplă marfă, iar Pământul nu e doar o resursă bună de exploatat.
Celui ce are i se va da (și mai mult)
Pentru asta a creat două organziații filantropice cu care își propune un obiectiv generos: oricine, indiferent de abilități și pregătire, să aibă acces la beneficiile viitorului. El este și inițiatorul 311 Institute, un centru de consultanță care studiază viitorul pe următorii 50 de ani.
Democratizarea accesului la „comorile” viitorului e o temă importantă într-un context în care prăspastia dintre cei foarte bogați și restul lumii se va adânci, crede futurolgul. Iar argumentele țin de teritoriul bunului simț.
PUTETI REZERVA UN LOC LA EVENIMENTUL DIN BRASOV, GRATUIT, AICI
Miliardarii de azi au șanse mari să devină trilionari, în condițiile în care piețele cărora se adresează devin globale, iar prețul produselor și serviciilor vândute de ei scade, datorită tehnologiilor și economiilor de scară.
Etica nu omoară businessul, din contră
Vestea bună pentru business e că un capitalism etic nu înseamnă o lume fără profit.
Dimpotrivă, sustenabil poate fi similar cu mai profitabil. Oportunități noi pot fi create prin rezolvarea marilor probleme ale lumii de azi.
De exemplu, foametea poate fi eradicată prin producerea cărnii în laborator: dintr-o singură celulă prelevată din pana unui pui un bioreactor poate recrea atât de apreciatele chicken nuggets. Iar KFC face deja asta.
Tot pentru a compensa limitările agriculturii tradiționale se dezvoltă un trend nou, cel al agriculturii pe verticală. De exemplu, startupul de profil Plenty a atras finanțări de aproape un miliard de dolari, inclusiv de la Jeff Bezeos sau Walmart, alături de alți investitori.
În definitiv, viitorul pe care și-l dorește Matthew nu sună rău deloc.
Fie că poți ajunge la Brașov, fie că nu - te așteptăm în comunitatea IQ DIGITAL - susținută pe George - inovație BCR și VODAFONE -> abonare la newsletter, aici.