De ce e nevoie de etică în tehnologie? Abrupt spus, pentru ca o mașină autonomă să nu ucidă pietoni dacă e programată să fie doar eficientă, nu și responsabilă.
E un exemplu, poate ușor forțat, pentru a înțelege de ce oameni precum Olivia GAMBELIN – care e tech ethicist (adică etician în tehnologie) – au un rol din ce în ce mai important în spațiul tech.
Etica tehnologiei poate părea un domeniu arid, academic. Dar provocările pe care tehnologia le stârnește azi din perspectivă morală sunt mai mari decât oricând – mai ales de când asistăm, uimiți, la evoluția spectaculoasă a inteligenței artificiale.
- “Etică și tehnologie? De ce, nu e doar despre profit?” Poate fi o dilemă legitimă, încă, dat fiind că domeniul este la început – mai ales în România.
Relevant: o singură persoană din audiența IQ DIGITAL Summit – adică din aproape 1.000 de participanți aflați la momentul prezentării – a ridicat mâna când Olivia a întrebat dacă e cineva în sală care a lucrat, vreodată, cu un „tech ethicist”.
▶️ Filmul întregii sale prezentări poate fi urmărit aici. La final, vei putea urmări și o sesiune Q&A moderată de Dragoș Stanca, fondatorul Upgrade 100.
Licențiată în filosofie și cu un master în filosofia AI la Universitatea din Edinburgh, Olivia își împarte viața între Silicon Valley și Bruxelles - unde oferă consultanță în materie de reglementare a inteligenței artificiale. Există diferențe între abordările etice de pe cele două continente? Le poți afla din acest material.
Etica, în sine, e o preocupare care a început în zorii civilizației europene, în Grecia lui Platon și Aristotel. Iar redeschiderea discuției despre principiile etice – ce e bine și ce e rău – într-un moment în care puterile tehnologiei cresc peste măsură e un demers natural.
Olivia Gambelin, care în viața de zi cu zi este CEO-ul Ethical Intelligence, o rețea de peste 70 de experți în etica tehnologiei cu clienți atât din selecta listă Fortune 500, cât și din rândul startup-urilor de serie A, încearcă să definească domeniul în care activează prin trei puncte de sprijin:
1. Etica, instrument de luat decizii
Deciziile nu sunt ușor de luat într-o lume în care, pe de o parte, unii văd doar scenarii catastrofice (în limbajul american există o metaforă – Dumpster fire – care ilustrează acest tip de abordare), iar alții cred că viitorul tech e un fel de al nouălea cer.
Iar rolul eticii e acela de a pune în balanță elemente din cele două perspective. Cât despre rolul eticianului, acesta nu e în niciun caz acela de a lua decizii în locul tău.
Nu sunt aici să iau vreo decizie pentru voi. (…) Sunt aici pentru a mă asigura că sunteți pe deplin informați și că înțelegeți ce decizii luați și ce acțiuni să întreprindeți după.
Olivia Gambelin, etician în tehnologie
▶️ VIZIONEAZĂ momentul aici.
2. Etica e despre Nuanțele de gri
Chiar dacă oamenii sunt înclinați să judece realitatea în alb și negru (bine și rău), Olivia Gambelin arată că, de fapt, lucrurile sunt zugrăvite în nuanțe de gri.
O prezentare interesantă pe această temă - a nuanțelor de gri - a susținut și Andreas Ekström, jurnalist tech și autor a 8 cărți, la IQ Digital Summit Brașov. O recomandăm, poate fi văzută aici.
Cu alte cuvinte, permanenta incertitudine, când vine vorba de luat decizii, e un lucru firesc. Dacă aveți în minte simbolul prin care sunt ilustrate conceptele Yin și Yang din filosofia chineză, poate că explicația e mai ușor de înțeles.
▶️ VIZIONEAZĂ momentul aici.
3. Etica nu blochează inovația
Există prejudecata că a face analiză din punct de vedere etic nu e altceva decât o mare pierdere de vreme și de resurse, iar eticianul e cel care spune, în general, „nu”, adică blochează progresul.
Cu alte cuvinte, în multe companii, etica e privită drept un moft. Spre exemplu, pentru o mai bună optimizare fiscală, atât Twitter cât și Meta au tăiat primele bugete chiar din această zonă.
Cel mai înțelept lucru pe care îl poți face ca antreprenor sau manager este ca, înainte de orice dezvoltare de produs sau serviciu, chiar și înainte de lansarea unei companii, să cântărești implicațiile etice ale demersului.
Asta te va scuti de multe cheltuieli, de multe crize de imagine care te pot afecta pe termen lung, și te va lăsa să te concentrezi pe ce este cu adevărat important.
▶️ VIZIONEAZĂ momentul aici.
Un exercițiu de gândire: sănătate sau intimitate?
Pentru a se face și mai bine înțeleasă privind nuanțele de gri care guvernează etica, Olivia propune un interesant exercițiu de gândire.
Dacă ai fi un dezvoltator software și ai fi angajat într-o universitate ai cărei studenți se confruntă cu probleme psihice în creștere, te-ar tenta să construiești o aplicație care să le monitorizeze problemele mintale?
Întrebarea se complică și mai mult când îți dai seama că, pe de o parte, rezolvi problema de sănătate, dar, pe de alta, riști să invadezi intimitatea studenților.
Voi ce ați face? Găsiți rezolvarea în materialul video rezultat din prezentarea Oliviei.
Și, înainte să părăsiți această pagină, nu strică să aflați că etica e și profitabilă >>
Într-o sesiune Q&A moderată de Dragoș Stanca, fondatorul Upgrade100, Olivia Gambelin a răspuns mai multor întrebări din public.
Iată câteva:
Q: Cum împăcăm etica cu nevoia de profit?
▶️ VIZIONEAZĂ momentul aici.
Q: Are nevoie capitalismul de un upgrade?
SPOILER ALERT: Olivia consideră că da, iar principiul pe care-l avansează este “oameni, planetă, profit”.
▶️ VIZIONEAZĂ momentul aici.
Îți recomandăm și această dezbatere care a avut loc la IQ Digital Brașov, pe aceeași temă a capitalismului regândit, la care au participat 3 CEO ai unor mari companii: Vodafone, BCR și eMag.
Q: Putem redesena economia pe baze etice?
▶️ VIZIONEAZĂ momentul aici.
⚠️ Olivia Gambelin a luat parte și la dezbtarea moderată de Smaranda HEROIU, A.I. – ALIAT SAU INAMIC?, alături de Martin FORD, Paul ROETZER și Daniel David, rectorul Universității “Babeș-Bolyai”.
ABONEAZĂ-TE! Află când publicăm materiale noi via IQ DIGITAL Newsletter:
ce este iq digital
Conceptul IQ DIGITAL a fost gândit de echipa Upgrade 100 alături de George – inovație BCR.
- Proiectul educațional tip hybrid media cuprinde evenimente, podcasts, newslettere, online publishing, video short & long form – și e difuzat online, dar și la radio și TV, cu scopul de a sprijini procesele de digitalizare cu care se confruntă sectorul IMM, administrația publică și comunitățile locale din România.
| VODAFONE România s-a alăturat proiectului ca technology partner odată cu ediția de la Brașov.
| Parteneri locali de la Cluj sunt: The European Digital Innovation Hub în Transilvania – alături de Transilvania IT Cluster, Agro Transilvania Cluster și Cluster Mobilier Transilvan.
| Secțiunea DIGITALINATION e dezvoltată și cu ajutorul Institutului ASPEN România.