Cum sprijină autoritățile locale mediul de business?
Ce nevoi au antreprenorii în relația cu administrația locală și cu cea centrală? Ce poate face mediul universitar pentru a „produce” profesioniști competenți pentru viitor?
Cum pot toate aceste întrebări să își găsească un răspuns coerent, care să construiască imaginea unui oraș atractiv pentru antreprenori și companii, în general – și pentru domeniul tehnologiei, în special?
Căutarea de soluții pentru digitalizarea statului și a mediului de business ne-a dus de această dată la Craiova unde, pe scena turneului național IQ DIGITAL, am invitat reprezentanți ai tuturor părților care pot transforma orașul: companii, antreprenori, mediul academic și administrația locală.
- Cea mai recentă dezbatere din seria Digitalination a fost moderată, ca de obicei, de expertul în e-Guvernare U100, Radu Puchiu.
A rezultat o dezbatere importantă pentru comunitate, din care am aflat ce fac și ce mai pot face autoritățile de-acum înainte pentru a sprijini digitalizarea, cum pot actorii locali să contribuie la acest proces și ce trebuie făcut pentru ca eforturile să nu fie doar încercări individuale, ci strategii coerente pentru comunitatea din Craiova.
Vă recomandăm și alte două momente care au legătură cu subiectul dezbaterii:
- BRANDING THE CITY | Cum construiești imaginea unei comunități locale atractive pentru business, într-o piață globală? Cu: Ionuț STANIMIR – expert în marketing și comunicare, BCR
- ANTREPRENORIAT “MADE IN CRAIOVA”| Cum arată mediul de business din Oltenia? O dezbatere cu antreprenori-cheie, alături de cel mai mare jucător din regiune: Ford Otosan.
Summitul de la Craiova e parte din proiectul IQ DIGITAL – un concept Upgrade 100 și George – BCR. Partener de tehnologie: VODAFONE
Dezbaterile DIGITALINATION sunt prezentate de Institutul ASPEN România
Pentru o discuție relevantă pe tema de mai sus, am invitat reprezentanți din mediile politic, academic și administrativ și am continuat tradiția discuțiilor echilibrate din punctul de vedere al expertizei (decidenți la nivel regional/național/local), dar și al orientării politice.
Astfel, în ordinea în care au luat cuvântul, la dezbatere au participat:
- 🎙️ Lia-Olguța Vasilescu, primarul municipiului Craiova;
- 🎙️ Leonardo-Geo Mănescu, președintele Senatului Universității din Craiova;
- 🎙️ Sabin Sărmaș, fost deputat PNL, fost președinte al Comisiei IT din Camera Deputaților;
- 🎙️ Cezar Ionuț Spînu, rectorul Universității din Craiova.
Lor li s-au adăugat antreprenorii locali din dezbaterea precedentă – care au asistat la discuție și au avut posibilitatea de a interveni pentru a corecta eventuale declarații politice cu mesaj electoral.
ANTREPRENORII, AȘTEPTAȚI ÎN PARCURILE INDUSTRIALE DIN CRAIOVA
Așa cum am constatat că se întâmplă aproape peste tot în țară, antreprenorii sunt nemulțumiți de nivelul crescut al taxelor locale. Soluția pe care le-o oferă municipalitatea – prin vocea primarului Lia-Olguța Vasilescu – este cea a parcurilor industriale.
Aici, a explicat primarul Craiovei, antreprenorii beneficiază de o serie de scutiri de taxe, dar au și alte facilități suplimentare, cum ar fi:
- ajutoare de 200.000 de euro;
- taxe locale zero;
- autorizații care se acordă gratuit;
- acces la utilități;
- chirie de 1 euro cent / mp pentru terenurile din parcurile industriale.
Craiova are deja două parcuri industriale finalizate, cu o suprafață totală de aproximativ 45 de hectare.
Acestea sunt deja ocupate în totalitate, dar nu totul e roz, după cum a explicat primărița Craiovei.
▶️ Care e problema semnalată de ea, în acest scurt fragment video:
CUM ARATĂ UN ORAȘ BUN PENTRU ANTREPRENORI?
Pentru o perspectivă mai largă asupra subiectului, în discuție am implicat și expertiza deputatului Sabin Sărmaș, care a fost și președinte al Comisiei IT&C din Camera Deputaților în perioada 2020- 2024.
El a explicat că România, în general, și Craiova, în mod particular, suferă din cauza lipsei de instrumente care să alinieze inițiativele la nivel local.
Adică ceea ce înseamnă strategia autorităților, a mediului academic, a celui privat – la care se adaugă acele resurse din comunitate care să ducă spre un țel comun, cu coerența necesară.
Acest lucru, spune Sabin Sărmaș, nu există. Pentru că „fie nu avem capacitatea de a crea aceste ecosisteme, fie ne ia prea mult timp”.
Dar politicianul independent are și o soluție: apelul la know-how-ul unor experți specializați în astfel de procese.
”Sunt multe organizații care oferă acest sprijin și ne pot ajuta pentru a alinia acest resurse. Companiile și autoritățile pot să pună la comun resurse financiare și să apeleze la cei care ne pot expune chiar și pe piețe internaționale.”
▶️ Sabin Sărmaș a vorbit și despre nevoile antreprenorilor. Iată care consideră el că ar fi acestea:
TREI INGREDIENTE FĂRĂ DE CARE CRAIOVA NU POATE SĂ AVANSEZE
E necesară atingerea a trei obiective – crede liderul administrației locale, Lia Olguța Vasilescu (foto) – pentru ca municipiul Craiova să devină un pol atractiv pentru business, important la nivel regional și național, dar și un oraș atractiv pentru tineri.
1 / Dezvoltarea parcurilor industriale – așa încât zonele urbane să fie „eliberate” și redate comunității;
2 / Un nou P.U.G – Plan Urbanistic General;
3 / Investiții în infrastructură.
”Am convins mulți antreprenori locali să se mute în parcuri industriale, așa încât zonele să rămână pentru blocuri și parcuri, grădinițe, instituții. Apoi, avem nevoie de un P.U.G. modern, așa încât zonele industriale să poată fi transformate în zone rezidențiale. Am preluat terenuri din zona Craiovei care să îmbine rezidențialul cu industrialul” – a explicat primarul Craiovei.
Lia-Olguța Vasilescu spune că infrastructura rutieră este deseori prima și cea mai importantă solicitare a companiilor mari care vor să își mute afacerile în zona Craiovei.
▶️ Ea spune că se fac progrese semnificative în acest sens:
Tot la capitolul „infrastructură fără de care dezvoltarea nu este posibilă” se încadrează și creșterea capacității Aeroportului Internațional Craiova.
Aici, ținta fixată de autorități pentru 2025 este de 1 milion de pasageri/an. În prezent, capacitatea Aeroportului este de aproximativ 600.000 de pasageri.
”Ținta finală e să putem deservi 2 milioane de pasageri pe an. Craiova devine un hub pentru Serbia și Bulgaria. De exemplu, cei din Vidin vin aici mai degrabă decât să zboare din Sofia. Dar pentru asta ne trebuie o infrastructură mai bună”
Lia Olguța-Vasilescu, primarul Craiovei
CE ÎNSEAMNĂ O “UNIVERSITATE ANTREPRENORIALĂ?”
Universitatea din Craiova a fost partener local al acestei ediții IQ DIGITAL Summit.
▶️ Președintele Senatului Universității din Craiova, Leonardo-Geo Mănescu (foto), spune că UCV poate fi parte din soluție:
Aflat în sală, Cezar Ionuț Spânu, rectorul Universității din Craiova, a intervenit și el în discuție:
„Eu cred că relația dintre mediul academic, autorități și mediul de business reprezintă pilonul oricărei comunități. Noi am înțeles că nu mai putem fi o cetate închisă, care se ocupă doar de știință, ci trebuie să fim un motor al societății și să întoarcem plusvaloare prin formarea de specialiști, prin inovație și antreprenoriat”.
▶️ Din 2016, Universitatea din Craiova a introdus noțiunea de universitate antreprenorială și a derulat două proiecte de 7 milioane de euro, bani cu care au fost dezvoltate 72 de start-up-uri studențești, care au creat peste 500 de locuri de muncă.
📚 În esență, au explicat reprezentanții UCV, conceptul de „universitate antreprenorială” e o alternativă diferită în conceptul de bursă.
Studenții sunt încurajați și ajutați astfel să-și transforme ideile în afaceri reale și funcționale, care să le permită să dezvolte spirit antreprenorial încă din școală.
CE ÎI FACE PE TINERI SĂ RĂMÂNĂ ÎN CRAIOVA?
Din dezbatere nu a lipsit interacțiunea cu publicul.
Una dintre întrebările din public a vizat brandul Craiovei – despre care a vorbit, cum aminteam, și expertul BCR Ionuț Stanimir.
Primarul a explicat că lucrează mult pe bază de sondaje de opinie, și mai puțin pe păreri personale – iar un astfel de studiu i-a vizat pe elevii de clasa a 12-a.
Municipalitatea a încercat să afle ce i-ar face să nu plece la alte universități din țară și din lume, și să rămână în Craiova.
„Unii spuneau că vor să plece la Cluj pentru că acolo e Untold, iar la Craiova, nu. Așa că am făcut Intensity. Alții voiau mai multe spații și parcuri tematice pentru tineri. Am ascultat și am construit o pistă de carting și un basecamp în parteneriat cu soldații de la Deveselu.”
Lia-Olguța Vasilescu crede că perspectivele Craiovei ca obiectiv turistic sunt bune.
„A crescut brandul turistic al orașului în ultimii trei ani. Craiova a fost ca o domnișoară care nu era bine aranjată. Acum este, și atrage tot mai mulți pretendenți”.
Campaniile de promovare ale orașului pentru a aduce turiști la Târgul de Paști sau la cel de Crăciun sunt, de asemenea, metode testate cu succes de administrația locală.
▶️ Vă invităm să urmăriți dezbaterea integrală
Ne găsiți si prin 📩 Newsletter sau grupul 🙌 Whatsapp.
Ne găsiți si prin 📩 Newsletter sau grupul 🙌 Whatsapp.
CE ESTE IQ DIGITAL?
Conceptul IQ DIGITAL a fost gândit de echipa Upgrade 100 alături de George – inovație BCR.
- Proiectul educațional tip hybrid media cuprinde evenimente, podcasts, newslettere, online publishing, video short & long form – și e difuzat online, dar și la radio și TV, cu scopul de a sprijini procesele de digitalizare cu care se confruntă sectorul IMM, administrația publică și comunitățile locale din România.
| VODAFONE România s-a alăturat proiectului ca technology partner odată cu ediția de la Brașov.
| Secțiunea DIGITALINATION e dezvoltată și cu ajutorul Institutului ASPEN România