Ideea că primăria din oraș te-ar putea sprijini financiar pentru a-ți pune pe picioare un start-up tech ar putea părea o glumă.
Nu și în Oradea, unde antreprenoriatul, în general, și cel focusat pe noile tehnologii, în special, e luat în serios.
Care e abordarea acestei comunități locale am încercat să aflăm de la David Achim (foto), director executiv al Make IT in Oradea, primul program de incubare din România finanțat din bani publici menit să ajute la accelerarea dezvoltării start-up-urilor tech locale.
David va modera dezbaterea “Oradea. What’s different?” în cadrul IQ Digital Summit Oradea pe data de 3 octombrie, la Teatrul Național “Regina Maria” din oraș, alături de oameni de business remarcabili din comunitatea locală.
Invitații acestui segment vor fi:
🎙️ Gabriel Ciordaș – Serial Entrepreneur, Founder Creatopy, Flipsnack, SVGator, Snacktools, Rewine
🎙️ Alin Mercheș – Co-Founder and CEO, Mobiversal
🎙️ Cătălin Rus – COO and Co-Founder, Prime Dash
Aplică pentru un loc AICI | Agenda este AICI
Așa cum a fost cazul și în edițiile noastre de la Iași, Timișoara, Brașov, Cluj-Napoca și Craiova, IQ Digital Summit își propune să aducă la Oradea, pe aceeași scenă, nu doar mințile vizionare care construiesc viitorul tehnologiei la nivel mondial, ci și oamenii care prin expertiza, proiectele și business-urile lor pun în funcțiune motoarele economiei locale.
- Mai multe detalii despre conceptul IQ Digital, precum și filme realizate după fiecare ediție găsiți aici.
Acesta e motivul pentru care pentru această ediție vom analiza particularitățile care fac din Oradea un oraș prietenos cu antreprenorii tech, și îi vom cunoaste mai bine pe unii dintre cei mai relevanți dintre ei.
MAKE <IT> IN ORADEA, UN STUDIU DE CAZ UNIC ÎN ROMÂNIA
Să convingi municipalitatea unui oraș să investească în proiecte care au mari șanse să eșueze, și care sigur nu își vor atinge apogeul în timpul mandatului celui care a “semnat” finanțarea, nu e o decizie ușoară.
Nu și în Oradea, acolo unde, în 2020, a apărut <Make IT in Oradea>, un program de incubare cu un buget anual de 300.000 de euro, bani de investit în ideile de business ale antreprenorilor locali și alocați din bugetul Primăriei Oradea.
Structura e una relativ simplă acum, însă a necesitat multe eforturi administrative și legale, tocmai pentru că nu exista un precedent în care o primărie să investească în companii private.
Cu cei circa 200.000 de locuitori pe care îi numără (la egalitate aproximativă cu Brăila sau Arad, prin acest filtru), cifrele în materie de business-uri tech sunt remarcabile la Oradea:
- 22 de start-up-uri tech
- 4 universități cu 30 de departamente de business și tech
- +20 milioane $ investiții atrase de startup-uri tech “Made in Oradea”
Make IT in Oradea este un exemplu demn de atenție, din punct de vedere al unui model de parteneriat public-privat.
Practic, este un ONG cu patru companii private, ca fondatori, alături de Primăria Oradea – prin Agenția de Dezvoltare Locală Oradea.
Investițiile sunt considerate, din punct de vedere legal, activități economice ale acestui ONG, fără ca – finalmente – instituția Primăriei să fie implicată direct, formal sau informal.
“Raționamentul a fost simplu: Primăria voia business-uri noi, pentru că ele aduc locuri de muncă și locurile de muncă aduc mai multe taxe la bugetul local
Dar a fost în primul rând și o viziune: primarul de atunci (Ilie Bolojan – n. red.) și start-up-urile fondatoare au ales să mizeze pe IT. Dar nu prin a aduce în Oradea o companie mare care să facă outsourcing, ci investind în ideile antreprenorilor locali pentru a crește Oradea” – explică David Achim, cel care coordonează proiectul.
A rezultat un program de incubare unic, adresat celor care se află cu business-ul la nivel de idee.
După o etapă de selecție de 6 săptămâni, proiectul își propune să ducă startup-urile de la early stage la MVP (prototip funcțional) în decurs de 6 luni.
“Era la mijloc și un soi de fear of missing out, pentru că lângă noi este Clujul, care este foarte dezvoltat, apoi vedeam cum crește Timișoara, și așa am început.
Nu de la zero, pentru că în Oradea deja exista un mediu de business cu aproximativ 20 de entități care aveau venituri semnificative, antreprenori ce aveau niște exit-uri la activ și, în general, ne-am bazat pe oameni de business care știau cu ce se mănâncă un astfel de proiect de incubare”, explică David Achim, pentru IQ Digital.
În câte startup-uri a investit Make <IT> in Oradea?
5 investiții, în 5 proiecte:
- Expert24 (un marketplace pentru servicii profesionale)
- CautCurier (last mile delivery)
- GoPack (EU international deliveries marketplace)
- Optioffer (SaaS pentru managementul ofertelor pentru echipele de vanzari)
- HealthHub (un market network de medici si farmacii)
Câte au avut succes până acum – vom afla în 3 octombrie.
CE POATE MERGE MAI BINE ȘI CE VA URMA? UN EXEMPLU ȘI PENTRU ALTE COMUNITĂȚI DIN ROMÂNIA?
Întrebarea evidentă pentru David a fost “De ce doar la Oradea?”.
Părerea lui?
“Pentru că în alte locuri nu pare să existe mix-ul necesar unei astfel de inițiative: deschidere a autorităților publice pentru a înțelege de ce e important ecosistemul de start-up-uri și oamenii de business care știu ce înseamnă acest mediu, ce înseamnă să creeze un produs și care să și dorească să se implice în comunitatea locală – nu doar să urmărească obiectivele de business personale”.
Și ar mai fi ceva
“Autoritățile au avut încredere că acești oameni vor folosi banii fără să fie nevoie de nici un alt nivel de supracontrol”.
– David Achim, director executiv Make <IT> in Oradea
Cum se construiește această încredere și ce trebuie să pună pe masă antreprenorii locali pentru a susține un astfel de proiect, vom afla din dezbaterea pe care David o va avea cu trei dintre cei mai relevanți antreprenori tech locali.
Aceștia sunt:
🎙️ Gabriel Ciordaș este un antreprenor român în serie, cu interese extinse în domenii diverse, de la tehnologie la agricultură durabilă, comerț și industria ospitalității.
A fondat, printre altele, Creatopy, Flipsnack și SVGator, branduri active în zona publicității digitale, a designului și a producției de conținut – toate construite cu aceeași dorință, de a revoluționa respectivele nișe pe plan global.
🎙️ Alin Mercheș este un antreprenor român cu vastă experiență, fiind co-fondatorul companiei Mobiversal, specializată în dezvoltarea de aplicații mobile.
Cu peste 20 de ani de experiență în industria tech, Alin a jucat un rol crucial în fondarea și creșterea mai multor startup-uri.
Sub conducerea sa, Mobiversal a devenit un jucător important în lumea tehnologiei, contribuind la succesul multor proiecte inovatoare.
🎙️ Cătălin Rus este unul dintre co-fondatorii Prime Dash, o companie fintech care s-a extins rapid din Oradea, stabilind o prezență internațională puternică în Europa (Regatul Unit și România), Orientul Mijlociu (EAU) și Statele Unite.
Prime Dash are aspirații mari în domeniu: își propune să se poziționeze ca un emitent de carduri reglementat, integrând aceste carduri direct în platformele FMCG (adică industria Bunurilor de Larg Consum).
VIZIUNI GLOBALE, ÎN PLAN LOCAL + MODELUL ESTONIEI
Așa cum a fost cazul și la precedentele evenimente IQ Digital Summit, evenimentul realizat de echipa Upgrade 100 își propune să aducă la un loc acele idei din sfera privată, publică și academică care contribuie la dezvoltarea economică a comunităților locale.
Iar în acest sens, agenda IQ Digital Summit Oradea completează dezbaterea “Oradea. What’s different?” cu un moment extins al conceptului Digitalination pe următorul “traseu” de expertiză.
Pornim de la un studiu de caz: cum digitalizezi o țară întreagă, nu doar o instituției sau un orășel.
Estonia a ajuns la punctul în care se confundă cu conceptul de digitalizare și tocmai de aceea este util să înțelegem mai bine ce presupune acest proces.
Informații prețioase și (cel mai importante) testate în lumea reală vor veni de la Rannar Park (foto), Head of Business Engagement în cadrul proiectul e-Estonia.
Această parte a dezbaterii va fi facilitată de jurnalistul Euronews România, Radu Hângănuț, care va discuta cu oficialul estonian despre bunele practici ce pot fi “scoase” din Estonia, scalate și aplicate și într-un oraș precum Oradea sau o țară precum România.
Discuția ajunge apoi în plan local, pentru că în partea a doua tratăm particularitățile dezvoltării digitale a Oradiei si a regiunii de Nord-Vest, alături de reprezentanți ai mediului antreprenorial, din administrația publică locală și mediul academic, avându-l ca moderator pe Radu Puchiu – expertul în e-Guvernare al Upgrade 100 și Technology & Society Program Director al Aspen Institute Romania.
Invitații care se vor afla alături de el în cadrul acestei dezbateri DIGITALINATION sunt:
- Mihai MATEI | CEO Essensys, Vicepreședinte Confederația Concordia, ex. Vicepreședinte ANIS
- Florin BIRTA | Primar, Municipiul Oradea
- Mihai JURCA | City Manager, Municipiul Oradea
- Csilla HEGEDÜS | Director, Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest
- Ionuț STANIMIR | Director Marketing și Comunicare, BCR
ANALIZA ECOSISTEMULUI IT DIN ARDEAL
În partea a treia din secțiunea DIGITALINATION ne vom îndrepta atenția către regiune.
Panelul Hi-Tech “Made in Transilvania” explorează potențialul regiunii Transilvania în domeniul tech și modalitățile de a stimula dezvoltarea ecosistemului local și regional.
Discuția va aduce în prim-plan provocările și oportunitățile întâmpinate de companiile tech din Oradea și din Transilvania – cu accent pe rolul clusterelor și al colaborării între companii, administrație și mediul academic în creșterea competitivității la nivel european și global.
Panelul va fi moderat de Bianca Muntean, co-fondator The European Digital Innovation Hub in Transilvania și co-fondator și CEO al Transilvania IT Cluster.
Invitații ei vor fi:
Mirela MĂRCUȚ | Policy Expert / Business Development Expert, Transilvania IT Cluster
Andrei SAVIN | CEO, Brinel / iQanto
Răzvan PĂTCAȘ | Director, Parcul Științific și Tehnologic Oradea
Marcel ANGHEL | Fondator, Qubiz
Daniela E. POPESCU | Serviciul Management Integrat IT, Universitatea din Oradea
Vom reveni și cu alte detalii, pentru a vă putea ajuta să pregătiți o zi productivă.
Află ce am pregătit pentru summitul de la Oradea direct de la fondatorul Upgrade 100, Dragoș Stanca:
CUM POȚI REZERVA UN LOC?
IQ DIGITAL Summit este un eveniment exclusivist, cu acces bazat pe o preselecție a participanților. Locurile sunt așadar limitate.
Echipa noastră analizează fiecare profil și se asigură apoi că mixul rezultat în final va conferi o experiență de networking utilă pentru toți participanții și organizatorii.
Firește, șansele de a obține un loc cresc și odată cu înscrierea cât mai din timp (în caz de punctaj egal, criteriul de departajare fiind cine s-a înscris primul/prima).
Pentru orice idei, sugestii sau propuneri de parteneriate ne poți găsi via e-mail, aici.
CE ESTE IQ DIGITAL?
IQ DIGITAL e un concept gândit de echipa Upgrade 100 alături de George – Inovație BCR.
- Proiectul educațional hybrid media cuprinde evenimente, podcasts, newslettere, online publishing, video short & long form – și e difuzat online, dar și la radio și TV, cu scopul de a sprijini procesele de digitalizare cu care se confruntă sectorul IMM, administrația publică și comunitățile locale din România.
| VODAFONE România s-a alăturat proiectului ca technology partner.
| Secțiunea DIGITALINATION e dezvoltată și cu ajutorul Institutului ASPEN România.
| Adus la Oradea de: The European Digital Innovation Hub in Transilvania x Transilvania IT Cluster.
| Parteneri locali: Make <IT> in Oradea și BIHOREANUL.
Comentează