Transformarea digitală a marilor orașe nu e un scop în sine, ci un mijloc de a economisi timp și resurse”

  • Aceasta e doar una dintre observațiile lui Klemens Himpele, CIO al orașului Viena, într-un dialog cu Radu Puchiu, pe scena IQ Digital.  
  • Unde suntem noi și ce înseamnă Oradea 2.0? Răspunsul vine de la Mihai Jurca, City Manager al Primăriei Oradea. 
Klemens Himpele, CIO al orașului Viena

_Klemens Himpele este CIO (Chief Information Officer) în cadrul primăriei din Viena. Capitala Austriei se clasează pe primul loc într-un top al orașelor inteligente (Smart City Index) realizat de Roland Berger. Pentru clasament, consultanții au analizat 153 de orașe din toată lumea. 

_Mihai Jurca, City Manager al orașului Oradea, are o bogată experiență adimistrativă. Lucrează pentru Primăria Oradea din 2007, iar actuala funcție de management a obținut-o anul trecut. Tot în 2020, a fost ales președinte al Federației Destinațiilor Turistice din România (FAPT). 

FFW > Idei de urmărit din intervenția lui Klemens Himpele:  

Care sunt ingredientele-cheie pentru transformarea digitală în cazul primăriei unui mare oraș?| 4:40

  • Cred că cel mai important subiect în această discuție trebuie să fie locuitorii și antreprenorii Vienei. Ei sunt clienții orașului.
  • Avem nevoie să creăm procesetrasee de utilizare, posibilități de a fi în contact cu autoritățile, ceea ce pentru locuitori înseamnă o abordare centrată pe experiența umană.
  • Transformarea digitală trebuie să ne ajute să avem o viață mai bună, nu să ne facă să ne temem pentru locul nostru de muncă.

„Nimeni nu are un hobby să meargă să aștepte un nou pașaport sau un loc la grădiniță.”

Klemens Himpele, CIO al orașului Viena | 6:23
  • Tehnologia nu este un scop în sine. Viena este faimoasă pentru calitatea vieții
  • Asta înseamnă că în lumea analogică încercăm să organizăm viața vienezilor: dacă ai copii, trebuie să ai grădinița deschisă de la 6 dimineața la 6 seara; dacă vrei să ajungi din punctul A în punctul B trebuie să folosești sistemul de transport public.
  • Trebuie să le oferi oamenilor timp. Nimeni nu vrea să meargă la autorități, nimeni nu are un hobby să meargă să aștepte un nou pașaport sau un loc la grădiniță.

Cum reușește să împace primăria Vienei două roluri, aparent contradictorii: cel de client și cel de furnizor de servicii digitale? 7:06

  • Pe de o parte, trebuie să fii furnizor de tehnologie – asta este  ceea ce se întâmplă în departamentele primăriei orașului, departamentul de digital fiind primul în Primăria Vienei. 
  • Pe de altă parte, trebuie să reorganizezi multe alte departamente. Aceștia sunt clienții noștri
  • Suntem și furnizori de tehnologie pe de-o parte, și clienții noștri proprii, pe de altă parte. Și cum am menționat înainte, trebuie să facem asta și pentru locuitori, și antreprenori. Este un rol complicat.

[Klemens Himpele spune că pentru transformarea digitală a unei primării e nevoie de o remodelare a proceselor, nu doar de un simplu computer sau o bază de date. De asemenea, procesul implică utilizarea multor tehnologii complexe, precum blockchain sau IoT.]

Klemens Himpele, CIO al orașului Viena

„Suntem și furnizori de tehnologie pe de-o parte, și clienții noștri proprii, pe de altă parte.”

Klemens Himpele, CIO al orașului Viena | 7:28

Care este utilitatea datelor deschise pentru societate, cercetare, economie și administrație? | 9:27

  • Avem o strategie de date deschise. Sărbătorim anul acesta 10 ani (de la deschiderea lor). 
  • Următorul pas este un „geamăn digital” (o copie digitală) al orașului. Pentru asta ai nevoie de multe alte date, cum ar fi cele de la senzori sau IoT
  • Și acest lucru este stabilit în programul coaliției ce conduce guvernul local. Un „geamăn digital” poate să ajute la luarea unor decizii și planificarea unor procese mai bune.

Rolul „geamănului digital”: autoritățile pot face simulări și modelări mai bune, mai ales când vine vorba despre schimbările climatice. 

  • Dar nu e doar despre clădiripomi și străzi. Este și despre a întreba ce fel de oameni trăiesc într-o anumită zonă a orașului și care e mișcarea lor în interiorul orașului. 

Recomandările lui Klemens Himpele pentru Mihai Jurca, City Manager al orașului Oradea: | 11:16

  • Unele dintre provocări sunt aproape la fel în toate orașele europene. Și din asta învățăm unii de la alții deoarece poate că sunt etape în care Viena este mai bună și sunt etape în care alte orașe, precum Oradea, sunt foarte bune. 
  • Nu e o competiție. Mă rog, uneori, este o competiție, pentru că orice oraș își dorește să fie cel mai bun și asta e în regulă. Sunt sigur că locuitorii din Oradea au aceleași cerințe de la administrația orașului. 
  • Dacă aveți minți strălucite și sunt sigur că aveți, atunci ideile pot fi similare cu ale noastre și aștept cu nerăbdare – poate sunt câteva idei pe care noi nu le avem și le putem „fura” de la voi.
Mihai Jurca, City Manager al orașului Oradea

FFW > Idei de urmărit din intervenția lui Mihai Jurca, City Manager la primăria din Oradea | 13:00

  • Exemplul Vienei pentru Oradea sună inspirațional. Sunt niște pași pe care i-am parcurs, cel puțin în partea de programare. Și profitând de prezența lui Klemens Himpele în discuție vom face și o vizită la Viena.
  • Anul acesta, am vizitat și Talinn (capitala Estoniei), pentru a înțelege foarte clar care sunt direcțiile de dezvoltare pe zona digitalizării

Cum sunt preluate bunele exemple antreprenoriale de către primării? | 14:23

  • Am încercat să găsim câteva idei de colaborare

# [Principala cale în acest sens – un parteneriat cu un cluster de companii din zona tech (Oradea Tech Hub) prin care compania a încercat rezolvarea unor probleme punctuale,  

# Proof of concept pentru a valida într-un mediu real utilitatea unor tehnologii dezvoltate de companii din Oradea.]

Când vom putea vorbi de Oradea digitală? | 15:47

  • Oradea digitală există într-o oarecare măsură: multe dintre procesele din relația cetățenilor cu primăria se întâmplă într-un format digital deja. Pregătim ca aproape toate procesele importante să treacă în zona digitală. 

[Mihai Jurca crede că peste cinci ani Oradea va fi un oraș interconectat care își va deschide datele. La Talinn a văzut că prin transparență, comaniile din zona tech pot genera soluții pentru problemele orașului.]

„Oradea digitală există într-o oarecare măsură.”

Mihai Jurca, City Manager al orașului Oradea | 15:49
  • Sunt lucruri la care aproape că nici nu ne gândim, dar companiile se pot gândi, având acces la datele orașului
  • Cred că aceasta este Oradea digitală în formula 3.0. Astăzi suntem la formula 1.0, mergem spre 2.0, dar mai avem mult de muncă. Un ERP(software de gestiune a proceselor interne) la nivelul primăriei este obligatoriu, dar încă nu am văzut ERP-uri publice.  

Hai în comunitatea IQ Digital!

Urmăriți interviul integral, parte din proiectul hybrid media IQ Digital by George – creat în parteneriat de BCR și UPGRADE 100

Pentru a afla imediat că am publicat ceva nou vă puteți abona la Canalul Youtube și la Newsletterul IQ DIGITAL

Marian Hurducas

Marian Hurducaș are o experiență de peste 15 ani în comunicare și marketing. Antrerprenor și consultant de comunicare și marketing, fost om de radio. Totodată este și gazda podcastului Hurducast și co-realizator al show-ului de cultură digitală UPGRADE 100 Live – difuzat lunea de la 7 PM la Radio Guerrilla.

View all posts

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată.