Ce diferențe sunt între tehnologizare, digitalizare și transformare digitală? Cât pierdem dacă nu ne urcăm pe valul digitalizării? Cum găsim instrumentele pentru a face primii pași în această lume care nu mai e deloc nouă?

  • Acestea sunt doar câteva dintre înrebările la care au răspuns Dana Dima (BCR), Dragoș Stanca (Upgrade 100) și George Buhnici (Cavaleria.ro) într-o dezbatere LIVE moderată de Marian Hurducaș – cu prilejul lansării IQ Digital.
ContextIQ Digital este un concept care îmbină tehnica de producție TV, de conținut dedicat platformelor online și de evenimente, fiind un un rezultat al colaborării Upgrade 100 și George - o inovație BCR.

FFW > Idei de urmărit în dezbatere | Minut: 02.01

IQ Digital a luat elemente din cultura web, folosește lucruri pe care le vedem azi pe TikTok sau în YouTube, în montajele pe care le facem între momentele live. Am încercat să aducem elemente din experiența din publishing și televiziune și, evident, din zona de experiențe.

Dragoș Stanca, Upgrade 100

De altfel, industria de media, evenimente și experiențe a trecut prin provocări nu doar în pandemie, ci de-a lungul unui deceniu întreg. La rândul său, BCR, partenerul Upgrade 100 în realizarea proiectului IQ Digital este supus provocărilor. 

Vorbim de o bancă tradițională care a ajuns să vină cu propuneri tehnologice avansate, cum este aplicația George. Asta pe fondul presiunii exercitate de transformarea digitală și de competiția care astăzi poate veni de oriunde.]

În viață ai nevoie de aer, de apă, de digital, dar și de bani. Dar banii trebuie să circule, iar, dacă circulă în mediul digital, e și mai bine. Și dacă o faci de acasă ești salvat. | 5.23

Dana Dima, BCR

Cu ce learnings (cunoștințe) veniți să digitalizați propria companie sau să digitalizați alte companii? | 6.02

Dana Dima:Am terminat Automatică și Calculatoare. Când am început eu bankingul era doar un (computer cu procesor Intel) 286 într-o singură agenție și de atunci urmăresc fascinată tot ce se întâmplă în tehnologie și în rețele neuronale.

Stiu ce înseamnă presiune dar și curiozitate. Dincolo de curiozitate, de coduri și de cifre sunt oameni, așa că și astăzi stau cu echipele de IT în bancă atunci când mai avem probleme și când facem dezvoltări.

Dana Dima – BCR

[Diana Dima compară necesitatea digitalizării companiilor cu importanța unui tratament corect atunci când suntem bolnavi și mergem la medic.]

Dragoș Stanca:Apropo de persoană fizică, juridică, cred că suntem într-o eră în care o importanță covârșitoare o are și persoana virtuală. Cred că o bancă ca BCR și mai ales proiectul aplicației George, o platformă dedicată transformării digitale cum e IQ DIGITAL, un canal media care face popularizarea tehnologiei, cum este Cavaleria, sunt exemple care ar trebui cumva să constituie un reper și pentru antreprenorii care sunt puțin reticenți la ce se întâmplă în zona virtuală“. | 8.59

Pentru antreprenori, mai ales pentru cei mici și medii, este important ca informația educațioinală să fie livrată într-un mod practic și util.

„O prezentare despre ce se întâmplă în Statele Unite sau Germania poate fi foarte bună, dar nu și utilă, aplicabilă pentru ce se întâmplă în România.” 

Dragoș Stanca, Upgrade 100

George Buhnici: “Eu nu am devenit antreprenor că  mi-am dorit. Eu încă prefer să mă prezint drept jurnalist. Am ajuns antreprenor de nevoie, pentru că nu mai găseam soluții de susținere a ideilor mele în formatele existente. Ceea ce facem noi are niște rădăcini în (media tradițională), dar suntem într-o lume nouă. Am ajuns să învăț să fiu antreprenor deși nu îmi place. Nu sunt antreprenor pentru că îmi place, ci pentru că îmi trebuie, pentru că e o soluție de a-mi facilita libertatea“. | 11.21

„Am ajuns să învăț să fiu antreprenor deși nu îmi place.” 

George Buhnici, cavaleria.ro

# Moderator: Cât timp ți-a luat să fii în mindset-ul de antreprenor (întrebare pentru George Buhici)| 11.24

George Buhnici: fakeuiesc până la un punct, pentru că acum poți delega. Am oameni la IT pe care nu i-am văzut niciodată, lucrez cu ei de la distanțăAm învățat să lucrez remotecu oameni pe proiecte punctuale, am învățat să îmi țin în echipă doar oameni cu care lucrez zilnic. Plătesc facturi către oameni pe care nu i-am văzut niciodată. Am unul la Moscova, care este genial pe design. 

  • Am învățat să fac ceea ce îmi place într-o lume nouă cu experiența din lumea veche, cu o barieră tehnologică mai jos ca niciodată. Asta-i cheia.  

FFW. [Oamenii ca George Buhnici se tem de antreprenoriat pentru că se gândesc că nu au resursele necesare. Însă, la început de drum, ai nevoie doar de curaj și motivație, pentru că resusrele vor apărea de la sine.] 

George Buhnici:Cei mai mulți dintre noi nu suntem născuți să fim antreprenori. Nu suntem născuți, pregătiți și educați pentru asta. Eu nu am primit educație financiară nicăieri în școală“. 14.27

George Buhnici e de părere că totuși lucrurile au evoluat mult în această privință și dă exemplul fiicei sale care are ca temă de școală cum să strângă fonduri pentru acte de caritate oferind la rândul său ceva la schimb

  • Eu la 40 de ani, încă învăț activ în fiecare zi, dar nu am de ales. Nu mai sunt la fel de permeabil la nou. De-asta este util – dacă vrei să pleci pe drumul antreprenoriatului – să începi cât poți de devreme și să acumulezi câtă informație poți. E mare lucru că reușim să punem la un loc informație pentru cei care vor să înceapă, dintr-un motiv foarte simplu: nu prea ai de unde să selectezi, să găsești totul la un loc ca la supermarket.  

Ce au întrebat cei care au urmărit dezbaterea live?

  1. Ce este nou în relația bancă – IMM, odată cu George pentru afaceri?

Dana Dima: George pentru afaceri este un ecosistem în care oamenii pot găsi multe beneficii integrate digital. O să enumăr câteva. |17.00

# poți să-ți deschizi o relație cu banca de acasă

# să obții o linie de credit în câteva minute stând acasă, 

# să ai semnătura electronică și în relația cu banca și cu alți parteneri. (Scapi de geanta imensă cu documente, ștampile și extrase de cont.), 

# să beneficiezi de update-uri legislative,

  • Toate aceste beneficii puse la un loc generează timp liber pe care fiecare antreprenor îl poate folosi inteligent pentru afacerea și familia lui

„Dacă ar fi să sintetizez, (George este) o lume digitală cu totul inclus și cu foarte mult timp pentru tine.”  

Dana Dima, BCR

Dragoș Stanca: Ce mi se pare intersant în banking, în special în zona liderilor din acest domeniu, este abordarea „keep in beta” și curajul de a pune pe piață produse și aplicațiicare nu sunt neapărat gata. Un produs digital nu e niciodată gata, este într-o permanentă evoluție. | 19.40

Mai multe despre „abordarea keep in beta”, vezi discursul lui Warren Knight, influencer de tehnologie, pe IQ Digital, aici.

[Lui Dragoș i-a plăcut curajul cu care creatorii aplicației George de la BCR au lansat aplicația pentru companii, chiar dacă nu era totul perfect.]

  • Asta (acest tip de deschidere) e o atitudine pe care o vezi în zona de startup; nu o vezi în zona marilor corporații și a băncilor foarte închistate în trecut
  • Concurența din zona tech provoacă și playerii consacrați să acționeze ca un startup. 

„Un produs digital nu e niciodată gata, este într-o permanentă evoluție.” 

Dragoș Stanca, Upgrade 100

2. Care e diferența dintre digitalizare, tehnologizare și transformare digitală?

George Buhnici: Toate sunt aceeași chestie: să folosești unelte digitale, să folosești scule pe care nu poți să pui mâna, dar chestii care există și sunt online la dispoziția ta. | 22.35

Dana Dima: Să ai mindset-ul deschis, să poți să faci lucrurile cu curaj. | 22.51

Dragoș Stanca: “În discuția cu  expertul în e-guvernare Andrei Nicoară (vezi mai multe aici), a apărut o nuanță interesantă – digitalizarea este un proces mult mai simplu decât transformarea digitală. Digitalizare înseamnă, de exemplu, atunci când avem o hârtie scrisă de mână pe care o fotografiem și o transformăm într-un text lizibil. Faci o poză unei scrsori de dragoste și o digitalizezi. Transformare digitală înseamnă, mai ales pentru o companie, redesenarea proceselor interne având mindset-ul de digital first în minte. Hai să luăm o discuție foarte, foarte dureroasă – digitalizarea ANAF“. | 23.01

„Dacă aș avea o putere, aș face ANAF <<digital only>>. Aș da o lege „de mâine doar digital.” 

George Buhnici, cavaleria.ro | 24.20

Dragoș Stanca: Una e să digitalizezi în interior o instituție precum ANAF și alta e să transformi digital ANAF-ul în așa fel încât toate companiile din România să fie legate, de exmeplu, printr-un API (o interfață software care permite „dalogul” între două aplicații) cu bazele ANAF și să poată opera digital. Pentru asta trebuie schimbat cadrul legisltaiv. / 24.38

Dana Dima: Să știți că sunt o persoană pozitivă și zic că în următorii ani o să avem acești pași. Am văzut ANAF-ul acum 10, 15 ani. Astăzi, interogăm baza de date a ANAF pentru creditele de consum destinate persoanelor fizice. De putut se poate. | 25.13

George Buhnici: E o problemă de viteză. De-asta vorbim de transformare digitală. Când ești monopol, nu ai nici o motivație să faci transformare, că –  dacă nu te obligă legea –  n-are cine. 

Dragoș Stanca: Tehnologizarea îți permite să faci digitalizare, iar apoi tehnologizarea și digitalizarea îți permit – dacă și mediul te încurajează – – să faci transformare digitală.

Episodul 2 din IQ DIGITAL – update: a apărut și poate fi vizionat aici – va fi consacrat digitalizării comunităților, orașelor și a modului în care adminsitrațiile locale pot să ajute IMM-urile să se digitalizeze. Vom avea o colaborare cu primăria orașului Viena. | 26.02

„Episodul viitor din IQ Digital va fi consacrat digitalizării comunităților, orașelor și a modului în care adminsitrațiile locale pot să ajute IMM-urile să se digitalizeze.” 

Dragoș Stanca, Upgrade 100

3. Este noua aplicație George a BCR pentru firme un motiv suficient să mut conturile la ei? Dacă da, de ce?

Dragoș Stanca: George este all-in-all. Practic, indiferent dacă ești persoană fizică sau juridică, poți avea toate lucrurile acolo, la un click distanță. (Este despre) a avea un credit, un card și un cont în câteva minute. În George ai o arhivă de extrase de cont pentru 7 ani. | 26.50

[Dana Dima își amintește că la începutul carirei sale bancare avea nevoie de o lună pentru a scoate un extras din urmă cu doi-trei ani.]

George Buhnici: Este subestimată simplitatea unei singure aplicații în care să ai și contul tău personal, și contul uneia sau a două firme. | 28.42

Dragoș Stanca: Ca antreprenor în serie am această provocare, a switch-ului între persoană fizică și persoane juridice. Să te ferească Dumnezeu să faci o plată dintr-un cont greșit. | 29.08

Dana Dima. Aporpo de token-ul fizic care se poate strica, aici este totul e-token. Și poți face switch între conturile de persoană fizică și cele de persoane juridice într-o milisecundă.

4. Suntem o companie solidă, dar cu media de vârstă peste 40 de ani, chiar 45 de ani. Avem o afacere tradițională – de ce m-ar intersa digitalizarea?  

Dragoș Stanca: E o întrebare foarte legitimă. Poate sunt oameni care au un businss foarte offline. Deși sunt apostul tehnologizăriidigitalizării și trasformării digitale, eu zic așa: nu trebuie 100% să facem din asta un scop în sine dus la absurd. Dar s-ar putea în foarte rare situații să ai o nișă extrem de specifică în care (offline-ul) să fie un diferențiator. De exemplu: „în locația noastră nu se folosesc telefoane mobile.” E însă o excepție a excepțiilor. |30.18

George Buhnici: Înainte te întrebai de unde o să găsesc un exemplu de digitalizare. Acum întrebarea e unde ar fi rentabilă absența digitalizării

Dragoș Stanca: Orice are legătură cu digitalizarea, inclusiv faptul că trimiți un mesaj printr-un serviciu de mesagerie este o componentă digitală sau că le oferi clienților tăi un canal de comunicare digitală. Deci și cei care sunt hateri ai digitalizării folosesc digitalizarea poate inconștient. 

Diana Dima: Companiile, nu neapărat cele mici, au temerea că, dacă te digitalizezi, îți pierzi locul de muncă. Cu colegii mei am discutat acum 10-15 ani despre povestea asta și am ajuns la concluzia că, de fapt, o să avem mai mult timp să gândim. | 31.39

„Creierul uman nu a fost făcut să butoneze, a fost făcut să gândească.” 

Dana Dima, BCR

George Buhnici: Pentru ca să nu mori. Dacă nu te digitalizezi vei consuma mai multe resursedoar ca să continui să funcționezi în formua actuală. Și atunci nu mai ești competitiv, mori de foame. | 32.26

5. Ce a schimbat pandemia și ce nu a schimbat pandemia? Care dintre transformările de azi sunt ireversibile și care sunt temporare?

George Buhnici: Vedem o mulțime de magazine de pe bulevarde care sunt închise, pentru că nu au variantă digitală. Ireversibil e că și mama, și bunica sunt online și vor fi acolo. Vine TikTok pe TV. | 33.21

Context. [La început de noiembrie, Amazon a anunțat lansarea aplicației pentru serviciul său de streaming Fire TV. Astfel TikTok a devenit disponibil pe televizoarele din America de Nord și Canada.]

Hai în comunitatea IQ Digital!

Urmăriți interviul integral, parte din proiectul hybrid media IQ Digital by George – creat în parteneriat de BCR și UPGRADE 100

Proiectul se va derula pe parcursul mai multor luni și își propune să ofere IMM-urilor din România resurse valoroase și practice de conținut și know-how de la experți în digitalizare și tehnologie. 

Vă puteți abona la canalul Youtube al proiectului pentru a primi notificări când se publică noi materiale și la Newsletterul IQ DIGITAL.

Marian Hurducas

Marian Hurducaș are o experiență de peste 15 ani în comunicare și marketing. Antrerprenor și consultant de comunicare și marketing, fost om de radio. Totodată este și gazda podcastului Hurducast și co-realizator al show-ului de cultură digitală UPGRADE 100 Live – difuzat lunea de la 7 PM la Radio Guerrilla.

View all posts

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată.